«دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند»

برخلاف گذشته که دستگاه‌های اطلاعاتی ایران همواره ادعای اشراف اطلاعاتی خود بر دشمن را به رخ می‌کشیدند حالا پس از شکست‌های پی در پی خود و نفوذ سرویس‌های خارجی در بدنه دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی نظام، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران به طور ضمنی به ناتوانی دستگاه‌های تحت امر خود در رویارویی با سرویس‌های امنیتی خارجی اذعان کرد.

در این راستا فرمانده کل سپاه پاسداران از «رویارویی مستقیم» سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با به قول او «سرویس‌های مجرب و کارآزموده اطلاعاتی و امنیتی» خبر داد که به گفته او «فروپاشی رژیم‌های بسیاری» را در کارنامه خود دارند.

به گزارش رسانه‌های ایران، حسین سلامی پنج‌شنبه 9 تیر با اشاره به تلاش‌های بازدارنده اسرائیل در رویارویی با تهدیدهای ایران، گفت، دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند.

فرمانده سپاه این اظهارات را در مراسم تغییر رئیس «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» که پس از چهارده سال صورت می‌گرفت، بیان کرد و افزود: این شیوه «خطرناک‌ترین و مرموزانه‌ترین نوع تهاجم» است.

مردم ایران در روزهای اخیر تغییر و تحولات پرسش‌برانگیزی را در کادرهای فرماندهی سپاه پاسداران شاهد هستند که گفته می‌شود به‌ظن جاسوسی برخی فرماندهان سپاه برای اسرائیل، انجام می‌شود.

دو تغییر عمده و غیرمنتظره از این دست، در ریاست «سازمان اطلاعات سپاه» و همچنین «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» صورت گرفت، که اولی در نقش اطلاعاتی و امنیتی مشابه با وظایف وزارت اطلاعات ایران عمل می‌کند، و دومی بیشتر به تخلفات پرسنلی و درزهای اطلاعاتی درون سپاه رسیدگی می‌کند.

برکناری ناگهانی حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه خبرسازترین تحول داخلی در چند روز اخیر بود. دو روز پیش از برکناری طائب، رسانه‌های اسرائیل از اختلاف و نارضایتی مقامات جمهوری اسلامی از عملکرد او خبر دادند. اما رسانه‌های داخلی در این‌باره سکوت اختیار کرده و عمدتا پس از برکناری وی، ابراز تعجب کردند.

حسین طائب در زمانی از مقام خود عزل شد که شماری از فرماندهان سپاه و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران در چند ماه اخیر به دلایل نامعلومی به قتل رسیده‌اند. ایران اسرائیل را به نقش داشتن در این ترورها متهم می‌کند اما اسرائیل تاکنون به‌طور رسمی مسئولیتی به‌عهده نگرفته است.

فرمانده کل سپاه در این رابطه اظهار داشت، بیشترین «تجربیات موفق» دشمن ما در عمل سرویس‌های اطلاعاتی اوست، و افزود: «نبرد اطلاعاتی، جاری‌ترین، مستمرترین، واقعی‌ترین و نزدیک‌ترین جنگی است که ما سال‌هاست در آن قرار داریم.»

ادعاهای اسرائیل مبنی بر نفوذ این کشور میان فرماندهان ارشد سپاه، نه تنها در عمل باعث موفقیت برنامه‌های مکرر عملیاتی علیه مقامات نظامی، پایگاه‌های پهپادی و تاسیسات هسته‌ای ایران شده بلکه به میزان زیادی به بی‌اعتمادی‌ها میان مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران نسبت به یک‌دیگر دامن زده است.

به همین خاطر حال سلامی در این رابطه گفته که «دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند، و نگاه و اعتبار خودمان را اول از چشم خودمان بیاندازد».

او ضمن ابراز نگرانی و مجرب و کارآزموده توصیف کردن سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه، گفت این سازمان‌های خارجی «فروپاشی رژیم‌های بسیاری» را در کارنامه خود دارند، و افزود: «ما از همه فرماندهان، مسئولان و همه پاسداران می‌خواهیم این داستان موهوم دشمن را ابطال کنند.»

در این‌باره روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» چهارشنبه 8 تیر اعلام کرد که یک هفته قبل و همزمان با عزل حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران، نیز در اقدامی دیگر سرتیپ علی نصیری، عضو ارشد یگان حفاظت اطلاعات سپاه در ایران به‌ظن جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شده است.