اردوغان: سوئد قول داده که ۷۳ تروریست را به ترکیه تحویل دهد

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید سوئد قول داده است که ۷۳ تروریست را به ترکیه تحویل دهد.

رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه ۹ تیر پس از نشست رهبران ناتو در مادرید از توافق سه‌جانبه با سوئد و فنلاند به‌عنوان «پیروزی دیپلماسی» یاد کرد و گفت نشان دادن عزم ناتو برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن مهم است.

او تصریح کرد که این توافق نباید روی کاغذ بماند.

آقای اردوغان همچنین اعلام کرد حمایت ناتو از اوکراین «بی‌قید و شرط» است، اما این حمایت باید نشانگر دیدگاهی در راستای صلح و جلوگیری از فاجعه انسانی در کمترین زمان ممکن باشد.

از زمان اعلام تمایل سوئد و فنلاند برای الحاق به ناتو، ترکیه با این درخواست مخالفت کرده و گفته بود که برخی اعضای گروه‌های تروریستی فعال در ترکیه، در این کشورها فعال هستند.

با این حال، آنکارا روز هشتم تیر از مخالفت خود با پیوستن سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو دست کشید.

از سوی دیگر، روسیه که در ابتدای ارائه درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو به شدت نسبت به عواقب آن هشدار داده بود، اکنون موضع نرم‌تری گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در نشست کشورهای حاشیه دریای خزر گفت که عضویت این کشورها در ناتو با اوکراین فرق دارد؛ زیرا روسیه با این کشورها «مناقشه ارضی» ندارد.

او گفت اگر این کشورها زمینه ورود تسلیحات و نیروهای ناتو به سرزمین خود را فراهم کنند، روسیه اقدامات «مقتضی» را انجام خواهد داد.