کیفرخواست فائزه هاشمی صادر شد؛ «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات»

فائزه رفسنجانی سه ماه پیش در اظهاراتی خواستار باقی‌ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا شده بود.خبرگزاری ایسنا، به نقل از دادستان عمومی و انقلاب تهران گزارش داد: کیفرخواست پرونده فائزه هاشمی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و«توهین به مقدسات» صادر شده است.دادستان عمومی و انقلاب تهران روز یکشنبه 12 تیر از صدور کیفرخواست برای فائزه هاشمی خبر داد.

علی صالحی، دادستان تهران در مورد تشکیل پرونده علیه دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری اسبق ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که «قرار جلب به دادرسی» برای او صادر شده و کیفرخواست پرونده وی با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «توهین به مقدسات» به دادگاه ارجاع شده است.

پیش از این در اردیبهشت امسال، سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات فائزه هاشمی گفته بود که او توسط دادستان تهران تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای علیه وی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.

هاشمی پیشتر رفتار جمهوری اسلامی در کشتن مسلمانان را مانند رفتار اسرائیل تشبیه کرد و گفته بود که ایران در سوریه و یمن به کشتار مردم اقدام کرده و از روسیه در اشغال خاک اوکراین حمایت می‌کند.

فائزه رفسنجانی سه ماه پیش هم در اظهاراتی خواستار باقی‌ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا شده بود. او با اشاره به حمله موشکی به اربیل، و تجاوز آشکار سپاه به خاک عراق گفت که با این رفتار به‌نظر نمی‌رسد خود سپاه تمایلی به حذف نامش از لیست داشته باشد.

وی افزود: «تنها راه بازگرداندن سپاه به پادگان‌ها باقی‌ماندن آن در لیست تحریم است».

حمله موشکی سپاه به اربیل در عراق در زمانی صورت گرفت که ایران برای امضای توافق هسته‌ای شرطی «فرا برجامی» مبنی بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا را مطرح کرد.

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفت و مدعی شد که به اهدافی اسرائیلی حمله کرده است.

آمریکا نیز در عین حال که شرط ایران را فراتر از چارچوب مذاکرات احیای برجام تلقی کرد، حذف نام سپاه را مشروط به توقف برنامه‌های تنش‌آفرین و بی‌ثبات‌کننده این نیرو در منطقه، از جمله پایان دادن به برنامه موشکی و تجهیز نیروهای نیابتی مشروط کرد که مورد پذیرش تهران قرار نگرفت.

اکنون که مذاکرات هسته‌ای هم در وین و هم در دوحه با شکست مواجه شده، تهران نشانه‌های بیشتری برای سرکوب مخالفان و سختگیری برای تبادل اطلاعات شهروندان این کشور در فضای مجازی بروز می‌دهد.

فائزه هاشمی، نماینده سابق تهران در دوره پنجم مجلس و عضو حزب کارگزاران سازندگی، بیش از ده سال است که به انتقادهای صریح نسبت به حکومت ایران می‌پردازد. وی در سال 1391 با اتهامات مشابهی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد و دوران محکومیت خود را در بند نسوان زندان اوین طی کرد.