گزارش | سقوط ارزش ریال ایران نتیجه شکست مذاکرات دوحه

با شکست مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا در روز چهارشنبه گذشته در کشور قطر، ارزش ریال ایران در برابر ارزهای خارجی برای چندمین بار دست‌خوش سقوط شد.

طبق اعلام رسانه‌های رسمی ایران، با پایان مذاکرات دوحه، از پنج‌شنبه گذشته، قیمت دلار روندی افزایشی داشته است.

دو مساله که اغلب موجب افزایش قیمت دلار به شکلی فوری می‌شود، اول مذاکرات برجام و دوم تقاضای دلار در بازار ارز است. دلار تحت تاثیر این دو فاکتور عموما با افزایش قیمت ناگهانی مواجه شده است.

امروز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، قیمت دلار دست‌‌خوش نوساناتی شد و قیمت آن به ۳۱۶ هزار و ۸۰۰ ریال ایرانی رسید. همچنین یک دلار به ارزش ۳۲۲ هزار ریال ایران در بازار فروخته می‌شود.

این در حالیست که قیمت یورو به ۳۴۰ هزار و پوند به ۳۹۰ هزار ریال رسید.

طبق اعتراف دیرهنگام خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، آمریکا با تحریم ایران ۱۵۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه زده است.

افزایش قیمت دلار، همواره بر روی تعیین قیمت خودرو، طلا و دیگر کالاها در داخل ایران موثر بوده است. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو پیرامون این مسئله عنوان کرد: « نتیجه نگرفتن از مذاکرات دوحه و وین موجب افزایش نوسان قیمت خودرو در بازار خواهد شد. البته اگر افزایش قیمتی هم نداشته باشیم، قطعا شاهد کاهش آن هم نخواهیم بود.

افزایش قیمت دلار در بازار افغانستان همزمان با اعتصاب سراسری صرافان
طبق ادعای مصطفوی، بازار خودرو یک بازار دلاری بوده و افزایش قیمت دلار، فروشنده را ترغیب می‌کند تا خودروی خود را به قیمت بالاتری به فروش برساند.

ارزش ریال ایران از ابتدای سال جاری خورشیدی، به دلیل توقف مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

هنوز معلوم نیست روند صعودی دلار در مقابل ریال ایران تا کجا ادامه یابد، اما طی روزهای گذشته به صورت متوالی رشد داشته است.

محمد مرندی تحلیلگر سیاسی در مصاحبه مطبوعاتی عنوان کرد: «هیچ تاریخی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تعیین نشده، و همچنین محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌های ایران هنوز نامشخص است.»

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای ایران در خرداد سال جاری به بالای ۵۲ درصد رسیده و سقوط پول ایران، با نرخ تورم بالا همراه است. این در حالیست که مقامات این کشور، از افزایش ۵۰ درصدی صادرات محصولات نفتی خبر می‌دهند.