خانه / اخبار مهم روز / کاخ سفید: دنبال یکپارچه سازی پدافند هوایی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید فزاینده ایران، هستیم

کاخ سفید: دنبال یکپارچه سازی پدافند هوایی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید فزاینده ایران، هستیم

جان کربی، یکی از سخنگویان جدید کاخ سفید، تایید کرد که مقام‌های آمریکایی و کشورهای خاورمیانه در حال بررسی طرح یکپارچه‌سازی پدافند هوایی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید ایران هستند.

جان کربی که پیش‌تر سخنگوی پنتاگون بود، روز پنج‌شنبه گفت مقام‌های آمریکا و منطقه «طرحی را بررسی می‌کنند که بر اساس آن بتوان تمام سامانه‌های دفاع هوایی در خاورمیانه را با هم ادغام کرد تا پوشش واقعا موثرتری برای مقابله با تهدید فزاینده ایران ایجاد شود.»

پیش‌تر رویترز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که آمریکا و اسرائیل به دنبال طرحی برای ایجاد یک اتحاد امنیتی با کشورهای عربی‌ هستند.

به گزارش رویترز، این طرح سیستم‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه را برای مقابله با تهدیدهای موشکی و پهپادی ایران به هم مرتبط می‌کند و ممکن است در طول سفر جو بایدن به منطقه زمینه‌سازی برای اجرایی کردن آن شتاب بیشتری بگیرد.

در همین حال، منابع آگاه به رویترز گفتند مقام‌های اسرائیلی در ماه مارس ایده یک سیستم دفاعی منطقه‌ای را در نشست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرم الشیخ با حضور مقام‌های نظامی عربستان سعودی، قطر، امارات و مصر مطرح کردند.

یکی از این منابع خاطرنشان کرد که هدف ایجاد یک سیستم تشخیص مشترک است که در آن هر کشوری که شرکت کرده سایرین را از حمله هوایی احتمالی مطلع می‌کند.

در اواخر خرداد ماه نیز، اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از طرحی رونمایی کردند که هدف از آن یکپارچه‌سازی سیستم‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران است.

این طرح پیشنهاد می‌دهد که پنتاگون با همکاری اسرائیل پدافند هوایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با سیستم‌های پدافندی مصر، عراق و اردن یکپارچه‌سازی کنند.

جکی روزن، سناتور دموکرات، درباره این طرح گفت: «آمریکا و شرکایش در خاورمیانه با تهدید فزاینده موشکی و هوایی از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن مواجه هستند و جمهوری اسلامی به تهدید کل منطقه ادامه می‌دهد.»