اجلاس بین‌المللی راه ابریشم بدون حضور سران کشورهای صنعتی برگزار می‌شود

 راه ابریشم

طرح “راه ابریشم نوین”، شامل ایجاد زیرساخت و شبکه‌های تجاری لازم برای ارتباط بین آسیا، افریقا و اروپا، در مسیر “جاده ابریشم” در زمان باستان است

“اجلاس بین‌المللی راه ابریشم”، از روز یکشنبه ۱۴ مه/ ۲۳ اردیبهشت با حضور مقامات عالی‌رتبه ۲۸ کشور جهان در پکن برگزار می‌شود. از میان هفت کشور صنعتی موسوم به “گروه ۷” فقط ایتالیا در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان از حامیان و طرفداران تجارت آزاد بوده و در حالی درپی برگزاری اجلاس بین‌المللی راه ابریشم است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال برقراری یک سیاست اقتصادی محافظه‌کارانه بوده و مخالف جهانی شدن است.
در حالی که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در این اجلاس شرکت خواهند کرد؛ از میان کشورهای “گروه ۷” فقط “پائولو جنتیلونی” نخست وزیر ایتالیا در آن حضور خواهد یافت.

گروه ۷ متشکل از ۷ کشور قدرتمند صنعتی آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا است.
برخی خبرگزاری‌ها از حضور مقاماتی از کره شمالی نیز در این اجلاس خبر داده‌اند. این درحالی است که دونالد ترامپ پیش از این در دیدار با همتای چینی خود خواسته بود تا این کشور در زمینه‌های اقتصادی، کره شمالی را تحت فشار بگذارد.

“شی جی پینگ” رئیس جمهوری چین، از زمان به قدرت رسیدن، اجرای طرح “راه ابریشم نوین” را آغاز کرده که شامل ایجاد زیرساخت و شبکه‌های تجاری لازم برای ارتباط بین آسیا، افریقا و اروپا، در مسیر “جاده ابریشم” باستانی است.
قرار است این طرح با همکاری کشورهای آسیای مرکزی اجرا شود تا به طور بالقوه سه میلیارد نفر جمعیت وارد یک بازار تجاری جدید و البته گسترده شوند.
رئیس جمهوری چین پیش‌بینی کرده بود که طی یک دهه از راه اندازی این جاده، ارزش تجاری آن برای کشورهای دیگر در این مسیر که یکی از آنها ایران است به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

“جاده ابریشم نوین” که با یک مسیر دریایی تکمیل می‌شود، شامل یکسری سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به حمل و نقل ریلی، اتوبان‌ها، بندرها و نیز در بخش انرژی است. این پروژه همچنین شامل تولید مناطق صنعتی و آزاد در آسیا، اروپای مرکزی و خاورمیانه می‌شود.
چین تاکنون چندصد میلیارد دلار برای این طرح سرمایه‌گذاری کرده و بانک توسعه چین به تنهایی قرار است ۸۰۰ میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در ۹۰۰ پروژه هزینه کند.