۲۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی خواستار آزادی «فوری» محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد شدند

حدود ۲۰۰ تن از سینماگران و فعالان فرهنگی ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد با محکومیت گسترده از سوی محافل داخل و خارج ایران همراه شده و تقاضاها برای آزادی بی‌قید و شرط این دو سینماگر ادامه دارد.

ده‌ها نفر از اهالی سینما در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد شدند.

این بیانیه‌ تاکنون به امضای دست‌کم ۱۹۰ نفر از اهالی سینما از جمله اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی، بابک احمدی، رضا درمیشیان، ترانه علی‌دوستی و عبدالرضا کاهانی رسیده است.

در این بیانیه‌ آمده است: «غروب جمعه، هفدهم تیرماه محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌آحمد، سینماگران منتقد و متعهد، در یورشی برنامه‌ریزی شده به محل زندگی‌شان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند.»

این بیانیه افزود: «ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل و آزاداندیشان و عدم رعایت حقوق اولیه فردی و اجتماعی توسط نهادها و سازمان‌های ذیربط، خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط همکاران‌مان هستیم.»

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، کارگردانان سینما، با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت این دو فیلم‌ساز، خواستاری آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنها شد.

این بیانیه گفت: «بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد نشانگر تزلزل حکومتی است که هیچ‌گونه ابراز عقیده از جانب منتقدان را تحمل نمی‌کند.بازداشت این دو سینماگر، تلاش بی‌فایده حکومت برای ارعاب جامعه و وادار کردن مدافعان حقوق بشر به سکوت است.»

سازمان حقوق بشر ایران افزود: «محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد گناهی مرتکب نشده‌اند و باید هرچه زودتر و بدون قید و شرط آزاد شوند. جامعه جهانی باید به سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران واکنش نشان دهد.»

جشنواره فیلم برلین نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به بازداشت این دو کارگردان اعلام کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

انجمن فیلم کوتاه ایران نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «جای هنرمند ، زندان نیست» خاطرنشان کرد: «ما نگران وضعیت اعضا صنفی خود و همه سینماگرانی هستیم که واکنش دلسوزانه آنها پس از فاجعه متروپل آبادان، مورد سوء تعبیر نهادهای امنیتی قرار گرفته و آن را تهدید امنیتی علیه کشور قلمداد کرده‌اند.»

خبرگزاری ایرنا شامگاه جمعه ضمن اعلام خبر دستگیری محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش ساختمان متروپل آبادان متهم کرد.

رسول‌اف به زندان اوین منتقل شده، اما از وضعیت مصطفی آل احمد خبری در دست نیست.

رسول‌اف و آل‌احمد از امضاکنندگان بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بودند. این بیانیه که در هشتم خرداد منتشر شد با اشاره به اعتراضات آبادان و سایر اعتراض‌های مردم ایران، از نیروهای نظامی که «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند» خواست سلاح‌های خود را زمین گذاشته و «به آغوش ملت بازگردند.»