روسیه ترانزیت نفت از قزاقستان به اروپا را متوقف کرد

از آنجایی که قزاقستان دسترسی به آب‌های آزاد ندارد، بندر روسی نووروسیسک در دریای سیاه مسیر اصلی صادرات نفت این کشور به اروپاست.دادگاهی در روسیه فعالیت «کنسرسیوم خط لوله کاسپین»، شرکتی که نفت قزاقستان را از طریق روسیه به اروپا انتقال می‌دهد، را به بهانه «تخلفات مستندی که در طرح مقابله با نشت نفت کنسرسیوم در جریان بازرسی‌ها فاش شده» به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش «کاسپین نیوز»، کنسرسیوم اعلام کرد درخواست تجدید نظر برای به تعویق انداختن حکم دادگاه را داده است، و افزود هرگونه اختلال عمده در فعالیت این کنسرسیوم، که حدود یک درصد نفت جهان را تامین می‌کند، فشار بیشتری بر بازار جهانی نفت، که با یکی از بدترین بحران‌ها مواجه است، وارد می‌کند.

قزاقستان سه درصد از کل ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، و پس از روسیه و ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در حوزه دریای خزر است. با این وجود، از آنجایی که قزاقستان دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد ندارد، بندر روسی نووروسیسک در دریای سیاه مسیر اصلی صادرات نفت این کشور به اروپاست.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین، در مسیری هزار و پانصد کیلومتری که از غرب قزاقستان آغاز می‌شود و بخشی از جنوب روسیه را درمی‌نوردد، نفت خام قزاقستان را برای ارائه به بازارهای جهانی به کناره دریای سیاه می‌رساند.

با این حال، خط لوله مذکور پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه مورد مناقشه قرار گرفته است، زیرا در حالی که غرب روسیه را تحت تحریم‌های کمرشکن قرار داده و صادرات انرژی آن را تقریبا قطع کرده است، قزاقستان کماکان از مسیر روسیه به غرب انرژی صادر می‌کند.

روابط این دو متحد قدیمی و اعضای اتحاد جماهیر شوروی سابق به ویژه پس از موضع‌گیری دولت قزاقستان در باب جنگ اوکراین تیره شده است. در جریان نشست عمومی بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پیترزبورگ که اخیرا برگزار شد، قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان به صراحت اعلام کرد که کشور متبوعش دو منطقه جدایی‌طلب «دونتسک» و «لوگانسک» در شرق اوکراین، که تحت حمایت روسیه اعلام استقلال کرده‌اند، را به رسمیت نمی‌شناسد.

تحلیلگران غربی اظهارات توقایف را به یک «نقطه عطف» در روابط قزاقستان و روسیه تعبیر کرده و گفته‌اند به نظر می‌رسد نورسلطان در حال جدا کردن راه خود از مسکو است. مقامات کرملین تا کنون در این باره اظهار نظر رسمی نکرده‌اند، اما حکم دادگاه روسی درباره تعلیق فعالیت کنسرسیوم خط لوله کاسپین می‌تواند نشانه واکنش عملی مسکو به این قضیه باشد.