گزارش گاردین از ۱۲۴ هزار سند درز یافته؛ لابیگری مخفیانه اوبر با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا

روزنامه گاردین با اشاره به دریافت ۱۲۴ هزار سند درز کرده از شرکت اوبر، گزارش داد که این اسناد نشان می‌دهد چگونه این تاکسیرانی اینترنتی در سال‌های نخست تاسیس خود اقدام به لابیگری مخفیانه با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا کرد و آنها چه کمک‌هایی به این شرکت برای دور زدن موانع کردند.

این اسناد که گزارش بررسی آن در شماره روز یکشنبه ۱۹ تیرماه این روزنامه بریتانیایی منتشر شد، بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را که ریاست اوبر با تراویس کالانیک بود در برمی‌گیرد.

به نوشته گاردین، در این دوره پنج ساله استارت‌آپ اوبر می‌کوشید حتی به قیمت نقض قوانین و مقررات، این تاکسیرانی اینترنتی را در سراسر جهان رواج دهد.

رواج تاکسی‌های اینترنتی، به ویژه اوبر، در ابتدا با خشم رانندگان تاکسی‌های سنتی روبه‌رو شد و در فرانسه تظاهرات خشمگین آنها را به دنبال داشت.

با این حال اسناد درز یافته نشان می‌دهد که رییس وقت اوبر جلسات و تماس‌های متعددی با مقام‌های اروپایی داشت، و به ویژه امانوئل مکرون، وزیر وقت اقتصاد فرانسه، به اوبر کمک کرد تا در این کشور لابی کند.

نام نیل کروس، رییس پیشین اتحادیه اروپا، نیز در این اسناد به عنوان حامی اوبر و لابی‌کننده برای آن ذکر شده است.

اسناد درز یافته از جمله شامل ۸۳ هزار ایمیل یا پیام در دیگر پیام‌رسان‌ها بین تراویس کالانیک و مدیران ارشد او است.

گاردین پس از دریافت اسناد درز کرده، آنها را برای بررسی در اختیار کنسرسیومی شامل بیش از ۱۸۰ روزنامه‌نگار شاغل در ۴۰ رسانه جهان گذاشت و قرار است جزییات آن طی چند روز منتشر شود.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد رییس پیشین اوبر تماس‌ها یا تلاش‌هایی برای لابی با جو بایدن، معاون وقت رییس جمهور آمریکا، اولاف شولتز، شهردار وقت هامبورگ، و جرج آزبورن، مقام ارشد دولت بریتانیا، داشته است.

بر اساس این اسناد، رییس وقت اوبر به مدیران ارشد اجرایی‌اش گفته بود: «خشونت تضمین‌کننده موفقیت است.»

یکی دیگر از موارد مطرح در این اسناد موضوع «کلید محو» است؛ شرکت اوبر به کارمندانش دسترسی داده بود که در صورت یورش پلیس آنها می‌توانستند بلافاصله اسناد را از بین ببرند.

شرکت اوبر در واکنش به اسناد افشا شده، ضمن اذعان به «خطاها و گام‌های اشتباه»، در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت از سال ۲۰۱۷ که مدیریت آن بر عهده دارا خسروشاهی قرار گرفت تغییر شکل یافته است.

در این بیانیه آمده است: «در صدد توجیه رفتار گذشته، که آشکارا دیگر در راستای ارزش‌های فعلی ما نیست، نبوده و نیستیم… از همه می‌خواهیم ما را با کارنامه پنج سال گذشته قضاوت کنند.»

سخنگوی رییس سابق اوبر نیز با اشاره به اینکه گسترش این شرکت زیر نظر بیش از یکصد تن از رهبران در ده‌ها کشور جهان صورت گرفت، گفت: این گسترش‌ها همواره تحت ارزیابی‌های مستقیم و با تصویب کامل گروه‌های قانونی اوبر صورت گرفت.