عربستان واردات سوخت از روسیه را «دو برابر کرده است»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که عربستان واردات سوخت از روسیه برای مصرف در بخش نیروگاه برقی را طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۶۴۷ هزار تن (معادل ۴۸ هزار بشکه در روز) رسانده که دو برابر مدت مشابه پارسال است.

این گزارش می‌افزاید روسیه در صادرات سوخت (گازوئیل و مازوت) تخفیف زیادی می‌دهد و لذا عربستان ترجیح می‌دهد نفت خام خود را به قیمت بالا در بازارهای جهانی بفروشد و سوخت ارزان از روسیه دریافت کند.

این گزارش، دو برابر شدن واردات سوخت عربستان از روسیه را چالشی پیش روی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه سفر به عربستان خوانده و می‌نویسد این در حالی است که آمریکا به همرای شرکای غربی در تلاش برای منزوی کردن روسیه با قطع درآمدهای صادرات انرژی این کشور هستند.

در حالی که بسیاری از کشورها به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خرید انرژی از این کشور را قطع کرده یا کاهش داده‌اند، برخی کشورها مانند چین، هند، چند کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای واردات انرژی از روسیه را افزایش داده‌اند.

رویترز همچنین می‌نویسد صادرات سوخت روسیه به بندر فجیره امارات از ابتدای امسال تا ژوئیه به ۲.۱ میلیون تن رسیده، در حالی که این رقم برای کل سال گذشته ۱.۶۴ میلیون تن بود.

بخشی از این محموله‌ها برای سوخت‌رسانی به کشتی‌ها استفاده می‌شود، اما بخشی دیگر به‌عنوان سوخت نیروگاهی راهی کشورهای خاورمیانه می‌شود.

هنوز معلوم نیست عربستان از بندر فجیره نیز از روسیه سوخت وارد کرده است یا نه.

عربستان به‌دلیل کمبود گاز در تابستان، روزانه ۶۰۰ هزار بشکه و در زمستان ۳۰۰ هزار بشکه سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌کند.