۲۳ کشته در حمله موشکی روسیه به شهری دور از خطوط مقدم جنگ


اصابت یکی از موشک‌ها به پارکینگ یک ساختمان اداری در مرکز شهر وینیتسیا دهها خودرو را سوازند و اسقاط کرد

حمله موشکی روسیه به شهر وینیتسیا در جنوب غرب اوکراین که صدها کیلومتر با جبهه اصلی نبرد در منطقه شرقی دونباس فاصله دارد، دست کم ۲۳ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت.

مقام‌های اوکراین روز پنجشنبه – ۱۴ ژوئیه/۲۳ تیر – ضمن اعلام این خبر تصریح کردند که ۳ کودک هم در میان کشته‌شدگان این حمله موشکی هستند.

آن طور که گزارش شده سه موشک به منطقه‌ اداری شهر وینیتسیا برخورد کرده اما به ساختمان‌های مسکونی در آنجا هم آسیب زده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این حمله موشکی را «اقدام تروریستی آشکار» خوانده است. آقای زلنسکی گفته موشک‌ها از یک زیردریایی روسیه در دریای سیاه شلیک شده‌اند. با این حال، ارتش روسیه که بارها حمله به غیرنظامیان را تکذیب کرده، هنوز به این حمله موشکی واکنش نشان نداده است.

آن طور که مرکز اورژانس اوکراین گزارش کرده موشک‌ها به پارکینگ یک ساختمان اداری ۹ طبقه و همچنین یک ساختمان مسکونی اصابت کردند.

وینیتسیا در جنوب غرب اوکراین واقع شده و حدود ۳۷۰ هزار نفر سکنه دارد.

همزمان وزیرکشور اوکراین از دستگیری چند نفر پس از این حمله خبر داده و گفته این افراد از سوی پلیس و نیروهای امنیتی اوکراین بازجویی شده اند. با این حال، وزارت کشور اوکراین علت این بازداشت‌ها و ارتباط آنها با حملات موشکی امروز در وینیتسیا را روشن نکرده است.

مقام های اوکراین می گویند یکی از سه کودک کشته شده در جریان این حمله موشکی دختری بوده به نام لیزا که روز پنجشنبه به همراه مادرش در حال بازگشت از کلاس گفتاردرمانی بوده.

وزارت دفاع اوکراین در شبکه های اجتماعی عکسی از لیزا را منتشر کرده که ساعتی پیش از حمله در حال هل دادن کالسکه صورتی اسباب بازی خود در کنار مادرش است.

عکس دیگری هم از بعد از حمله موشکی منتشر شده که به نظر می‌رسد همان کاسکه صورتی است اما شکسته و در بیرون ساختمان آسیب دیده محل زندگی لیزا واژگون شده.

این حمله موشکی همزمان با دیدار دادستان‌های کل اتحادیه اروپا صورت گرفت که در لاهه هلند گرد هم آمدند تا درباره اتهام‌ جرایم جنگی از سوی روسیه در جریان حمله به اوکراین با هم رایزنی کنند.

اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله موشکی روسیه آن را قساوت آشکار خواند و گفته غیرنظامیان همچنان بهای گزافی بابت جنگی می‌پردازند که در آن «روسیه به طور بنیادین قوانین بین‌المللی مربوط به غیرنظامیان را نادیده می‌گیرد».

دیمیترو کولبا، وزیرخارجه اوکراین هم روسیه را به ارتکاب یک «جنایت جنگی» دیگر متهم کرده و گفته: «ما مجرمان جنگ روسیه را برای هر قطره خونی که از ما ریخته‌اند و هر قطره اشک‌مان به دادگاه خواهیم کشاند».

روکسولانا، خواننده پاپ اوکراینی که قرار بود در مرکز شهر وینیتسیا کنسرت برگزار کند در اینستاگرام نوشته که محل پیش‌بینی شده برای کنسرت تخریب شده و یکی از اعضای گروه او در جریان این حمله کشته شده است. او همچنین گفته چند نفر از اعضای گروه او مجروح شده‌اند و حال یکی از آنها بسیار وخیم است.

این خواننده اوکراینی در اینستاگرام نوشته: «ما برای نجات مجروحان و کسانی که از حملات امروز آسیب دیدند دعا می‌کنیم و البته هیچ گاه {مسببان} را نخواهیم بخشید».