روسیه: اگر به کی‌یف سلاح دوربرد بدهید «اهداف جغرافیایی» بیشتری را دنبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۹ تیر گفت که «اهداف جغرافیایی» روسیه در تهاجم به اوکراین دیگر محدود به منطقه شرق دونباس نیست، بلکه شامل خرسون و زاپوریژیا در جنوب اوکراین و همچنین «تعدادی از مناطق دیگر» هم هست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، سرگئی لاوروف در ادامه نیز گفت که اگر متحدان غربی کی‌یف به اوکراین تسلیحات دوربرد بدهند، «اهداف» روسیه فراتر از مناطق یادشده گسترش خواهد یافت.

این گفته وزیر خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که در زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هرگونه قصد اشغال خاک اوکراین را رد کرد و گفت که هدف او غیرنظامی کردن و «نازی‌زدایی» این کشور است.

ارتش روسیه در هفته‌های اول تهاجم نظامی دو ناحیه خرسون و زاپوریژیا در جنوب اوکراین را تصرف کرد و سعی در کامل کردن تصرف شرق اوکراین توسط نیروهای خود دارد.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که از زمستان گذشته (۲۴ فوریه) آغاز شده، همچنان در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد و بمباران‌ها تنها محدود به بازه جغرافیایی مورد اشاره سرگئی لاوروف نبوده و حتی مناطقی در غرب اوکراین را هم شامل شده است.

یک نوع از سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای که ایالات متحده روانه اوکراین می‌کند، سامانه موشکی چندپرتابی هیمارْس با برد حدود ۸۰ کیلومتر است که می‌تواند به‌طور هم‌زمان چندین موشک هدایت‌شونده دقیق را پرتاب کند.

اوکراین تاکنون ۸ قبضه از این نوع موشک‌ها را دریافت کرده اما می‌گوید برای دفاع مؤثر نیاز به ۱۰۰ قبضه هیمارس دارد.

پوتین: اوکراین تمایلی به اجرای توافقات اولیه صلح ندارد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفت مسکو معتقد است اوکراین تمایلی به اجرای توافقات اولیه صلح که در ماه مارس مطرح بود، ندارد.

آقای پوتین در پی بازگشت از تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که «عملاً به دست آمده بود» اما کی‌یف به آن پایبند نماند. مقام‌های اوکراینی هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه، مذاکراتی میان طرفین انجام شد که به نتیجه ملموسی دست نیافت.
در آن زمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود که تنها نتیجه ملموس است که می‌تواند قابل اعتماد باشد.

دبیرکل اتحادیه اروپا: روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هشدار داد که توقف کامل جریان گاز روسیه به اروپا یک «سناریوی محتمل» است و از کشورهای عضو خواست تا مصارف گاز را در ماه‌های زمستان پیش‌رو کاهش دهند.

خانم فون در لاین در یک نشست خبری در بروکسل گفت که «روسیه در حال باج‌گیری از ما است. روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.»

در همین زمینه روز چهارشنبه خبر رسید که کمیسیون اروپا پیشنهاد داده است که در صورت قطع کامل انرژی از روسیه، کشورهای این اتحادیه به صورت داوطلبانه، مصرف خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

در صورت تایید این تصمیم کمیسیون و بروز وضعیت اضطراری، پیشنهاد کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی، می‌تواند الزامی شود.

روسیه برای دومین ماه پیاپی، بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود

در همین حال خبر می‌رسد که روسیه برای دومین ماه پیاپی، جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را حفظ کرد.

اگرچه بنا بر گزارش رویترز، میزان واردات نفت از روسیه که به دلیل تحریم و جنگ با اوکراین ارزان‌تر فروخته می‌شود، نسبت به یک ماه پیش از آن، اندکی کاهش نشان می‌دهد.

بنا بر آمار گمرک چین، این کشور در ماه گذشته میلادی دویست و شصت هزار تن نفت خام نیز از ایران وارد کرده‌است که در ۶ ماه گذشته، چهارمین محموله از ایران بوده است.

میزان واردات نفت خام از ایران، حدود ۷ درصد کل واردات نفت خام در چین است که حال روسیه با ارزان‌فروشی، تبدیل به رقیبی برای صادرات انرژی تهران شده است.