عضو پارلمان بریتانیا خواستار تحریم طائب و ذبیح‌پور درارتباط با پرونده نازنین زاغری شد

کریس براینت، نماینده پارلمان بریتانیا، گفت: حسین طائب، رییس پیشین اطلاعات سپاه پاسداران، و آمنه سادات ذبیح‌پور، بازجو- خبرنگار ایرانی، در فهرست ده نفره از افرادی هستند که وزارت خارجه بریتانیا باید در ارتباط با بازداشت و تهدید نازنین زاغری در ایران، آنها را مورد تحریم قرار دهد.

براینت پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجلس عوام بریتانیا گفت: «حسین طائب مسئول گرفتن اعترافات کذب از نازنین زاغری در فرودگاه بود. او همچنین از آزادی سایر زندانیان ایرانی-بریتانیایی جلوگیری کرد.»

او افزود: آمنه سادات ذبیح‌پور که مسئول گرفتن اعترافات اجباری از زندانیان برای تلویزیون جمهوری اسلامی است، پیش از آزادی نازنین زاغری فورا در فرودگاه حاضر شد تا در حالی که مقام‌های ایرانی می‌خواستند از زاغری اعتراف بگیرند، از این صحنه فیلم‌ بگیرد.

براینت با انتقاد از انفعال دولت بریتانیا در ارتباط با فهرست ۱۰ نفری که از ۹ ماه پیش در اختیار دارد گفت اگر دولت از سپتامبر یا دسامبر گذشته علیه این افراد اقدام کرده بود، شاید جمهوری اسلامی در آزار گروگان‌های بریتانیایی بازنگری می‌کرد.

او گفت: «انفعال دولت همیشه هزینه‌ساز است.»

در همین حال، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در مطلبی در گاردین نوشت: لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، با پرداخت بدهی بریتانیا به ایران، وعده خود را در آزاد کردن نازنین عملی کرد، اما با تحریم نکردن مقام‌های ایرانی، جلوگیری از گروگان‌گیری جمهوری اسلامی را تضمین نکرد.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران زمانی ‌که قصد داشت همراه کودک ۲۲ماهه‌اش به بریتانیا بازگردد، از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت و سپس به «جاسوسی»‌ متهم شد.

او پس از بازگشت به بریتانیا، در یک نشست خبری از عملکرد وزارت خارجه بریتانیا در زمینه پرونده‌‌اش انتقاد کرد و گفت او باید همان شش سال پیش آزاد می‌شد.