فرمانده جدید نیروی هوایی آمریکا: ایران برای حمله به منافع آمریکا در منطقه آماده می شود

فرمانده جدید نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه اعلام کرد کشورش اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه ایران خود را برای حمله به منافع آمریکا و هم‌پیمانان آن آماده می‌کند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده جدید نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌ توان پهپادی ایران، گفت احتمال می‌رود گروه‌های شبه‌نظامی ایران نیز حملات ضدآمریکایی خود را در منطقه از سر گیرند.

این مقام نظامی آمریکایی خنثی‌سازی تهدید پهپادهای ایرانی و بازیابی برتری کامل هوایی در خاورمیانه را یکی از اهداف کلیدی این فرماندهی در منطقه دانست.

سرلشکر الکسوس گرینکویچ که پنج‌شنبه 30 تیرماه طی مراسمی در پایگاه هوایی العدید قطر، فرماندهی نیروی هوایی نهم آمریکا (سنتکام) را بر عهده گرفت، اظهار کرد: «جت‌های جنگی ایالات متحده هنوز در آسمان خاورمیانه از برتری برخوردارند، اما ایران تاکتیک‌های خود را تطبیق داده و با داشتن توانمندی پهپادی پیشرفت‌هایی حاصل کرده است.»

اظهارات گرینکویچ یادآور سخنان مشابه ژنرال مک‌کنزی، رئیس سابق سنتکام در بهار امسال به کنگره آمریکا است که گفت که ایالات متحده برای اولین بار از زمان جنگ کره به دلیل قابلیت‌های پهپادهای ایران «بدون برتری کامل هوایی» عمل می‌کند.

گرینکویچ در توضیح برتری موضعی هوایی گفت: «اگر دشمن بتواند آنچه که می‌خواهد را انجام دهد و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم، آنها برتری هوایی موضعی دارند.»

او که در حضور ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فعلی سنتکام، سخن می‌گفت افزود:«وظیفه‌ای که ژنرال کوریلا برعهده من گذاشته این است که تشخیص دهم چگونه می‌توانیم سطحی از کنترل را در هوا به دست آوریم تا این تهدید خنثی شود.»

کارشناسان و مقامات نظامی آمریکا می‌گویند پهپادهای ایرانی به سطح پیشرفته‌ نظامی ارتقا داده شده و تاثیر زیادی را در جنگ‌های نیابتی در یمن، عراق و سوریه داشته‌اند.

در همین زمینه چند روز پیش، مقامات ارشد آمریکایی گفتند که تهران در حال برنامه‌ریزی برای آموزش و مجهز ساختن نیروهای روسیه به پهپادهای ساخت ایران است تا در ادامه تهاجم نظامی پوتین به اوکراین استفاده شود.

این فرمانده نظامی آمریکا با اشاره به همکاری‌های دفاع هوایی در منطقه، گفت که ارتش ایالات متحده سامانه‌های مختلفی را برای مقابله با پهپادهای تهاجمی ایجاد کرده، اما این سامانه‌ها به اندازه کافی در ارتباط با یکدیگر و هماهنگ نیستند. او همچنین تاکید کرد که هماهنگی‌ها و فناوری‌های بهتری برای این منظور نیاز است.

فرمانده جدید نیروی هوایی سنتکام همچنین افزود که علاوه بر رویارویی با ایران، ایالات متحده باید شراکت‌های منطقه‌ای خود را حفظ و از دادن فرصت به روسیه و چین در خاورمیانه جلوگیری کند.