سازمان ملل طالبان را به صدها مورد قتل، شکنجه، تجاوز، اعدام، بیرحمی و دستگیری های خودسرانه متهم کرد

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفت که طالبان از زمان روی کار آمدن مجدد در اوت سال گذشته صدها بار مرتکب نقض حقوق بشر شده اند و به جز اعمال منظم شکنجه دست کم ١۶٠ نفر را اعدام کرده اند.

علاوه بر این موارد نمایندگی سازمان ملل در افغانستان افزوده است که طالبان در همین مدت مرتکب دست کم ١٧٠ بازداشت خودسرانه در میان مسئولان حکومت پیشین افغانستان یا نیروهای امنیتی آن شده‌اند. به گزارش سازمان ملل طالبان بیش از دویست بار مرتکب مجازات‌های بیرحمانه و غیرانسانی از جمله ضرب و جرح کسبه به دلیل خودداری آنان از رفتن به مسجد و اعمال شدید خشونت و زور علیه مردم غیرنظامی شده‌اند. در همین گزارش آمده است که در کمتر از یک سال گذشته نمایندگی سازمان ملل در افغانستان ٨٧ گزارش دربارۀ خشونت علیه زنان و دختران، و همچنین تجاوز و تحمیل ازدواج های اجباری به آنان از جمله به کودکان دریافت کرده و هیچیک از این موارد در نظام قضایی رسمی طالبان به ثبت نرسیده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که یک زن و مرد افغان نیز به اتهام داشتن رابطۀ آزاد سنگسار شدند. سازمان ملل در گزارش خود نگرانی عمیق خویش را از نقش ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان و سرویس های اطلاعاتی آنها در ارتکاب این جنایات اعلام کرده است.