گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در آلبانی به دلیل تهدیدهای امنیتی به تعویق افتاد

دادگاهی در بروکسل‌ استرداد اسدالله اسدی‌، دیپلمات ایرانی که به اتهام تلاش برای هدف قرار دادن گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس به 20 سال حبس محکوم شده است را ممنوع کرد.در پی تهدیدهای امنیتی، سازمان مجاهدین خلق گردهمایی دوروزه خود را که قرار بود تحت عنوان «اجلاس جهانی ایران آزاد» در روزهای اول و دوم مرداد در آلبانی برگزار شود، لغو کرد.

این سازمان جمعه 31 تیرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برگزاری «اجلاس جهانی ایران آزاد 2022 » بنا به توصیه دولت آلبانی و به «دلایل امنیتی و تهدیدها و توطئه‌های تروریستی تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتد».

سفارت آمریکا در آلبانی نیز روز گذشته طی یک هشدار امنیتی از شهروندان آمریکایی خواست که از حضور در این نشست خودداری و اخبار را از رسانه‌های محلی پیگیری کنند.

در بیانیه سفارت آمریکا در آلبانی آمده است: «دولت ایالات متحده از تهدید بالقوه‌ای برای هدف قرار دادن اجلاس جهانی ایران آزاد که قرار است در روزهای 23 تا 24 ژوئیه 2022 در نزدیکی دورس، آلبانی برگزار شود، اطلاع یافته است.»

در این هشدار امنیتی، اشاره‌ای به جزئیاتی درباره چند و چون این «تهدید بالقوه» نشده اما از شهروندان آمریکایی خواسته شده تا هوشیاری خود را حفظ و مراقب رویدادهای اطراف خود باشند.

هشدار امنیتی آمریکا و متعاقب آن، لغو همایش مجاهدین خلق، دو روز پس از تصویب قرارداد استرداد محکومان با ایران در پارلمان بلژیک، صورت گرفت که طبق آن به‌طور قانونی امکان تحویل دادن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم به 20 سال زندان در اروپا به کشورش فراهم شده است.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که به‌اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس به 20 سال زندان محکوم شده و تاکنون چهار سال از دوران محکومیت خود را در بلژیک سپری کرده است.
مخالفان این مصوبه پارلمان بلژیک هشدار می‌دهند که در صورت امضای چنین قراردادهایی با ایران، حکومت تهران به طرح‌ریزی توطئه و اقدامات تروریستی بیشتری در خاک اروپا دست خواهد زد.

به‌گفته این مخالفان در چنین شرایطی هم امنیت داخلی اروپا به مخاطره می‌افتد و هم به تهران این پیام اشتباه مخابره می‌شو‌د که «دیپلماسی گروگان‌گیری» آن موفق بوده است.

دو روز پس از تصویب قرارداد استرداد محکومان با ایران در پارلمان بلژیک، دادگاهی در بروکسل اما طی اقدامی پیشگیرانه‌ استرداد اسدالله اسدی که سال‌ها قبل عملا با به همراه داشتن بمب و طرح‌ریزی حمله و عملیات تیمی برای هدف قرار دادن گردهمایی مخالفان رژیم ایران در پاریس تلاش و به‌همین اتهام دستگیر، دادگاهی و به 20 سال زندان محکوم شده را ممنوع کرده است.