خانه / اخبار مهم روز / نورنیوز: یک مرکز حساس در اصفهان تنها چند ساعت تا انفجار شدید فاصله داشت

نورنیوز: یک مرکز حساس در اصفهان تنها چند ساعت تا انفجار شدید فاصله داشت

یک روز پس از اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران که در آن مدعی شد یک شبکه جاسوسی و عملیاتی اسرائیل را در داخل ایران خنثی کرده، وبسایت امنیتی «نورنیوز» یکشنبه دوم مرداد مدعی شد شبکه موساد قبل از انجام عملیات در اصفهان خنثی شده است.

نورنیوز که به شورای امنیت ملی ایران نزدیک است، مدعی شد وزارت اطلاعات در حالی اعضای شبکه عملیاتی اسرائیل را دستگیر کرده که آنان «مواد منفجره شدیدالانفجار» در محل مورد نظر خود کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات آنها زمان باقی بود.

خبرگزاری نورنیوز از محل این عملیات جزییاتی منتشر نکرد اما نوشت که جایی در استان اصفهان بوده است.

بر اساس ادعای نورنیوز شبکه فوق از ماه‌ها قبل در یک کشور آفریقایی تحت آموزش سازمان جاسوسی اسرائیل بوده، عملیات خود را بارها با «شبیه‌سازی» تمرین کرده، و سپس از طریق اقلیم کردستان عراق وارد ایران شدند.انتشار این اطلاعیه در حالی است که رسانه‌های رسمی ایران روز جمعه بازجویی سازمان موساد از یدالله خدمتی در خاک ایران را که به گفته ایرنا از «اعضای جهادی سپاه پاسداران» بوده، تایید کرده بودند.

ایرنا با وجود تایید ارتباط این بازجویی با موساد، نوشته بود افرادی که یدالله خدمتی را ربودند «اراذل و اوباش» هستند.

تاکنون چندین عملیات خرابکارانه در سایت‌های نظامی و هسته‌ای ایران اتفاق افتاده که برخی رسانه‌های خارجی آن را به اسرائیل منسوب کرده‌اند. اسرائیل هرگز عملیات‌ها علیه ایران را نه تایید و نه رد می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران نوشته است دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در تماس این رسانه حاضر به پاسخ نشده است.

نبرد اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل برای تضعیف و به تعویق‌ اندازی برنامه‌های اتمی و نظامی ایران بیش از یک دهه است که با ترور «دانشمندان هسته‌ای» در ایران ادامه داشته و در سال‌های اخیر، با حملات اسرائیل به پایگاه‌های ایران در سوریه، به آن کشور نیز کشیده شده است.

این نبرد که به «جنگ سایه» میان اسرائیل و ایران مشهور شده، در ماه‌های اخیر، بیشتر بر اهداف عملیات درون ایران متمرکز شده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل یک ماه پیش این تغییر رویکرد را «دکترین اختاپوس» نامید.

بنت در توضیح «دکترین اختاپوس» گفت که اسرائیل از این پس به جای هدف قرار دادن بازوهای تروریستی تهران در منطقه، سر اختاپوس را در داخل خاک ایران هدف قرار می‌دهد.

اسرائیل همچنین نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و روند شتاب‌دار غنی‌سازی اورانیوم در این کشور بیمناک است. مقامات اسرائیل بارها تکرار کرده‌اند که از توافق هسته‌ای با ایران استقبال می‌کنند، اما به موفقیت چنین توافقی اعتماد ندارند.

در یکی از آخرین اظهارات، ایال هولاتا، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، ساعاتی پس از پایان دیدار جو بایدن از این کشور، گفت: «صرف‌نظر از فشارهای آمریکا مبنی بر عدم تشدید تنش‌ها در جریان مذاکرات با ایران، اسرائیل به‌طور مستقیم به اقدامات خود علیه تهران ادامه خواهد داد.»

موفقیت عملیات متعدد اسرائیل در ایران در سال‌های اخیر که شامل خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و نظامی این کشور، و نیز ترور فرماندهان سپاه و دست‌اندرکاران برنامه اتمی بوده، نگرانی مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته و آنان به اشراف اطلاعاتی اسرائیل اذعان کرده‌اند.