سرگئی لاوروف: هدف مسکو «براندازی رژیم نامشروع کیف» است

زندانیان


اظهارات کنونی لاوروف در تضاد با خط کرملین در اوایل جنگ قرار می‌گیرد که مدام اصرار می‌کرد به دنبال سرنگونی دولت ولودیمیر زلنسکی نیست

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان سفر خود به قاره آفریقا اعلام کرد که هدف اصلی مسکو از جنگ در اوکراین «براندازی رژیم نامشروع کیف» است.

به گزارش «یورونیوز»، پس از تلاش‌های ناموفق اولیه برای تصرف کل اوکراین، مقامات روسیه اعلام کردند که هدف این کشور از حمله به همسایه غربی خود «آزادسازی» جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در منطقه شرقی دونباس است.

با این حال، حملات روسیه اخیراً به بخش‌هایی از جنوب اوکراین، مانند مناطق خرسون و زاپوریژیا گسترش یافته است، و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مسکو قصد دارد بندر اودسا در کنار دریای سیاه را نیز تصرف کند.

لاوروف، با روشن کردن این حقیقت که اهداف مسکو فراتر از منطقه دونباس در شرق اوکراین است، گفت: «ما قطعا به مردم اوکراین کمک خواهیم کرد تا از شر این رژیم کاملاً ضد مردمی و ضد تاریخی خلاص شوند.»

به گفته «یورونیوز»، اظهارات کنونی لاوروف در تضاد با خط کرملین در اوایل جنگ قرار می‌گیرد. در آن زمان مقامات روسیه بارها تاکید کردند که به دنبال سرنگونی دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیستند. این در حالی بود که ارتش روسیه به نزدیکی پایتخت اوکراین رسیده بود.

زلنسکی و مقامات امنیتی اوکراین در آن زمان ادعا کردند که مسکو واحدهای ویژه‌ای برای دستگیری یا کشتن رئیس‌جمهوری اوکراین به کیف فرستاده است. روسیه بعداً از اطراف کیف عقب‌نشینی کرد و تمرکز خود را روی تصرف دونباس گذاشت.

لاوروف همچنین مدعی شد که روسیه در ماه مارس آماده مذاکره برای پایان دادن به خصومت‌ها بود، اما در آن زمان کیف موضع خود را عوض کرد و گفت قصد دارد روسیه را روی زمین شکست دهد. به گفته وی، غرب اوکراین را به ادامه جنگ تشویق کرد.

وزیرخارجه روسیه سپس کیف و متحدان غربی آن را متهم کرد که کارزاری تبلیغاتی برای تبدیل کردن اوکراین به «دشمن ابدی روسیه» به راه انداخته‌اند، و افزود غرب اصرار دارد که کیف نباید با مسکو وارد هیچ‌گونه مذاکره‌ای بشود تا زمانی که روسیه در میدان جنگ شکست بخورد.