جمهوری‌خواهان سنا: دولت بایدن به صورت عمدی در مسیر تحقیقات هواپیمای توقیف شده بدر بوینس‌آیرس سنگ‌اندازی می‌کند

دوازده سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌‌ای به دادستان کل آمریکا، اعلام کردند که دولت بایدن به صورت عمدی در مسیر تحقیقات آرژانتین درباره «ارتباط خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در بوینس‌آیرس با نیروی قدس سپاه پاسداران» سنگ‌اندازی می‌کند.

این نامه که به ابتکار سناتور جونی ارنست تهیه شده خاطرنشان کرد که وزارت دادگستری دولت بایدن از یک ماه پیش تقاضای رسمی مقام‌های قضایی آرژانتین را برای دریافت اطلاعات درباره این افراد به صورت عمدی نادیده گرفته است.

این سناتورها با اشاره به «تاخیر بی‌توجیه و عدم پاسخگویی» وزارت دادگستری آمریکا در همکاری با آرژانتین، هشدار دادند اگر این تاخیر به دلیل اولویت‌دهی دولت بایدن به «تلاش‌های فرومانده و اشتباه» کاخ سفید برای احیای برجام مربوط باشد، چنین وضعی «مایه شرمساری و غیرقابل قبول» خواهد بود.

این نامه از وزارت دادگستری دولت بایدن خواست فورا تضمین‌هایی ارائه کند که مقام‌های آرژانتین به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

این سناتورهای جمهوری‌خواه تاکید کردند که وزارت دادگستری آمریکا باید به طور کامل دلیل تاخیر در این همکاری را توضیح دهد.

در اواخر خرداد ماه، وزارت امنیت آرژانتین از توقیف یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ تحت تحریم آمریکا در یک فرودگاه شهر بوئنوس‌آیرس خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و در اجاره ونزوئلا بوده، اما ماهان ارتباط خود با این هواپیما را رد کرده است.

سایت اسرائیل هیوم اسامی و مشخصات پاسپورت خدمه‌های ایرانی هواپیمای توقیف‌شده ماهان در آرژانتین را منتشر کرد. طبق این گزارش، محمد خسروی عراق، غلامرضا قاسمی، مهدی موصلی، سعید ولی‌زاده و ابوالباسط محمدی نام‌های این پنج خدمه ایرانی است.

پیشتر خراردو میلمان، نماینده پارلمان آرژانتین و معاون پیشین وزیر امنیت داخلی این کشور، به ایران اینترنشنال گفت که غلامرضا قاسمی، خلبان هواپیمای توقیف شده، عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران است و کمک خلبان نیز هویت عراقی خود را از ابتدا مخفی کرده بود.

در همین حال، واشینگتن پست به نقل از مدارک دادگاه گزارش داد اف بی آی به قاضی این پرونده اطلاع داده غلامرضا قاسمی مدیر کل شرکت قشم فارس ایر است که به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران تحت تحریم است.

میلمان افزود وضعیت کمک خلبان این هواپیما حتی مشکل‌سازتر است، زیرا او که در عراق به دنیا آمده، هویت عراقی خود را مخفی کرده و با مدارکی وارد آرژانتین شده که نشان می‌دهد او در تهران به دنیا آمده است.

او در ادامه گفت بر اساس گزارش‌ها، در گوشی همراه این خلبان عکس‌هایی از تجهیزات جنگی مانند موشک‌ و هواپیماهای جنگی و عکس‌ها و ادوات جنگی برای انجام عملیات تروریستی در اسرائیل دیده شده است.

همچنین ماریو عبده بنیتس، رییس‌جمهور پاراگوئه، با اعلام این که «تعداد زیادی» از خدمه ونزوئلایی و ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین «با تروریسم بین‌المللی ارتباط دارند»، گفت یکی از این افراد به کوبا سفر کرده تا تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گیرد و چهره خود را تغییر دهد.

با این حال، جمهوری اسلامی مدعی شده که ادامه توقیف مدارک سفر و محدودیت خروج این خدمه ایرانی از آرژانتین «مصداق نقض حقوق بشر» است و خواستار «رفع فوری محدودیت خروج آنها» شده است.