خانه / اخبار مهم روز / «فاکس نیوز»: ایران قطعات هواپیما در اختیار روسیه می‌گذارد

«فاکس نیوز»: ایران قطعات هواپیما در اختیار روسیه می‌گذارد

تهران پس از عقد توافق‌نامه‌ای جدید با مسکو متعهد شده است تا قطعات و تجهیزات هواپیما در اختیار روسیه بگذارد، هواپیماهای روسی را سرویس کند، و پروازهای خطوط هوایی خود به این کشور را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، چهارشنبه 27 ژوئیه، بر اساس این توافق‌نامه، دو کشور پروازهای خطوط هوایی خود را به 35 بار در هفته افزایش می‌دهند، که با نظر به این حقیقت که در حال حاضر تنها 19 کشور به مقصد روسیه پرواز مستقیم ارائه می‌کنند، «افزایشی چشمگیر» است.

غرب و متحدانش پس از تهاجم روسیه به همسایه غربی خود اوکراین، تلاش کرده‌اند با وضع تحریم‌های سنگین در زمینه‌های مختلف، مسکو را منزوی کنند. برای مقابله با تحریم‌های کمرشکن غرب، روسیه به دنبال مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌ها و کاهش فشار روی اقتصاد و صنایع نظامی خود بوده است.

به گفته «فاکس نیوز»، توافق حاضر به دنبال توافق قبلی میان تهران و مسکو برای تأمین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت سپاه پاسداران به ارتش روسیه حاصل شده است، که کرملین امیدوار است بتواند با استفاده از آنها توان تهاجمی خود در جریان جنگ اوکراین را افزایش دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اخیرا فاش کرد که بر اساس ارزیابی سازمان‌های امنیتی آمریکا، تهران قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین جنگی به مسکو عرضه کند، و سربازان روسی را برای کاربرد آنها آموزش بدهد.

وی در جریان یک جلسه مطبوعاتی در کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت: «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در یک فرایند تسریع‌شده در حال آماده‌سازی صدها پهپاد، شامل پهپادهای جنگی، برای ارائه به روسیه است.»

سالیوان اخیرا تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که آیا تهران پهپادها را به روسیه تحویل داده است یا خیر، اما کل ماجرا را نمودی از «اقبال روسیه به کشورهای قانون‌شکنی مثل ایران به منظور افزایش قابلیت‌های نظامی خود» دانست.