«ساخت‌وساز در حریم رودها»، علت خسارات سنگین سیل در امامزاده داوود

یک مقام مسئول در سازمان زمین‌شناسی ایران روز پنج‌شنبه، ششم مرداد، «ساخت و ساز» در حریم رودها را علت اصلی خسارت زیاد سیل در امامزاده داوود اعلام کرد.

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران، این اظهارات را پس از بازدید میدانی از منطقه آسیب‌دیده ناشی از سیلاب در منطقه بیان کرد.

شمار قربانیان سیلاب که شامگاه چهارشنبه منطقه کَن تهران و امامزاده داوود را در هم کوبید، تاکنون به ۸ نفر رسیده و ۱۹ نفر نیز همچنان مفقود هستند.

سیلاب به مغازه‌ها و واحدهای تجاری منطقه خسارات سنگینی وارد آورده و مقامات امدادی از ساکنان آنجا خواسته‌اند که خانه‌های خود را ترک کنند.

رضا شهبازی با اشاره به خسارات سنگین این سیلاب گفت: «عدم رعایت حریم آبراهه‌ و تخریب کانال انتقال آب موجب شد تا در این رخداد آسیب‌های زیادی وارد شود.»

به گفته وی، مطالعات اولیه کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد زمین «لغزشی» نداشته، «بلکه رسوباتی بوده که به همراه آب ناشی از بارندگی به پایین‌دست منتقل شده است.‎»

این کارشناس اضافه کرد که در گذشته نیز «تمام روددره‌های تهران» سابقه سیلاب داشته‌اند و چنین خساراتی به بار نیامده است، اما «تجاوز به حریم آبراهه‌ها و ساخت و ساز در حریم رودها» عامل اصلی خطرساز شدن سیل برای انسان‌ها بوده است.

آقای شهبازی گفت: «آسیب‌های سیل روز گذشته نشان می‌دهدکه ما خود را در معرض خطر قرار دادیم، در حالی که در گذشته این منطقه چنین رخدادهایی را تجربه کرده است.»

پیش از این نیز مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفته بود یکی از عوامل مهم در ایجاد سیل، ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل و خارج از شهر است.

اصغر عطایی علت اصلی کشته و مفقود شدن برخی شهروندان در سیل چند سال پیش تهران را نیز «ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها» عنوان کرده بود.

به گفته وی، ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها در خارج از شهر، با بارش «تخریب می‌شوند و وارد شهر شده که باعث انسداد کانال‌های اصلی و خطرآفرین می‌شود.»

مقامات تهران با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره احتمال بارش شدید باران در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه، نسبت به وقوع دوباره سیلاب هشدار دادند.

پیش‌بینی وقوع بارش‌های سیل‌آسا در این سه روز، موجب شده دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش به سر برده و اماکن تفریحی و واحدهای صنفی در حاشیه روددره‌های پایتخت مانند دربند، درکه و فرحزاد تعطیل شوند.