سنای آمریکا روسیه را «حکومت حامی تروریسم» اعلام کرد


سنا از دولت خواسته تا روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم که تاکنون شامل ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا بوده است، اضافه کند

سنای ایالات متحده به اتفاق آراء قطعنامه‌ای صادر کرد که بر مبنای آن از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور می‌خواهد تا دولت روسیه را «حکومت حامی تروریسم» معرفی کند.

این قطعنامه مسکو را به دلیل اقدامات آن در چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین، که منجر به «مرگ تعداد زیادی از مردان، زنان و کودکان بی‌گناه» شده است، محکوم می‌کند، و از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم که تاکنون شامل ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا بوده است، اضافه کند.

این قطعنامه که قانونگذاران از دولت آمریکا خواسته‌اند آن را اجرایی کند، می‌گوید: «نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به اعدام‌های صحرایی متعددی علیه غیرنظامیان بی‌گناه دست زده‌اند، و تلاش کرده‌اند با ایجاد گورهای ‌جمعی در سراسر اوکراین، جنایات خود را پنهان کنند.»

پیشتر جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و تد لیو، نماینده دموکرات کالیفرنیا قطعنامه‌ای مشابه در مجلس نمایندگان کنگره ارائه کرده و خواستار تروریستی شناخته شدن دولت روسیه شده بودند. بر اساس قانون، تنها وزارت امور خارجه اختیار معرفی حکومت‌های حامی تروریسم را دارد.

صدور این قطعنامه توسط سنا، دولت ایالات متحده را برای مقابله با مسکو به دلیل گزارش‌های متعدد کشتار، شکنجه و سایر «اقدامات وحشیانه» نیروهای روسی در اوکراین تحت فشار قرار می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این قطعنامه گفته که روند بررسی «گزارش‌هایی که کنگره بر اساس آنها قانونگذاری کرده و مقایسه آنها با حقایق روی زمین» در جریان است. کارشناسان می‌گویند دولت بایدن درباره تروریستی اعلام کردن دولت روسیه دست به عصا راه می‌رود، چرا که چنین اقدامی مذاکرات آینده با مسکو را دشوار و پیچیده می‌کند.

با این حال، وزارت خارجه ایالات متحده در اوایل ماه ژوئیه روسیه را در فهرست کشورهایی قرار داد که در «سیاست یا الگوی» قاچاق انسان، کار اجباری و استفاده از کودک-سربازان در جریان جنگ مسکو علیه اوکراین درگیر بوده است.