عفو بین‌الملل: ارتش اوکراین جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد؛ زلنسکی: بی‌اساس است 

یک گزارش سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل واکنش شدید مقامات اوکراین را برانگیخته است. این گزارش می‌گوید‌، ارتش اوکراین غیرنظامیان را در معرض خطرات جنگی قرار داده است. زلنسکی واکنش شدید به این گزارش نشان داد.سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود که روز پنجشنبه ۴ اوت (۱۳ مرداد) منتشر شد، ارتش اوکراین را متهم کرده است، در تاکتیک نظامی خود بی‌دلیل غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده است.

جنین اولمانسیک، کارشناس اروپا و آسیای مرکزی سازمان عفو بین‌الملل آلمان، با استناد به تحقیقات این سازمان حقوق بشری در مناطق جنگی می‌گوید که سربازان اوکراینی “بارها از مناطق مسکونی برای عملیات خود استفاده می‌کرده‌اند”.

این کارشناس عفو بین‌الملل می‌افزاید که این اقدام اوکراین “نقض حقوق بشردوستانه ملل” است که نمی‌توان آن را با “جنگ تهاجمی ناقض حقوق بین‌الملل روسیه” توجیه کرد.

دولت اوکراین این اتهام را غیرمنصفانه خوانده و رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با واکنش شدید به این انتقاد در نطق روزانه خود گفت که این سازمان حقوق بشری از قرار معلوم “خواستار عفو برای دولت تروریستی (روسیه) است و می‌خواهد مسئولیت تجاوزگر را متوجه قربانی کند”.رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید حمله تهاجمی روسیه علیه اوکراین “غیرقابل توجیه، تجاوزگرانه و تروریستی” است. او می‌افزاید: «وقتی کسی گزارشی تهیه می‌کند که در آن قربانی و تجاوزگر در یک سطح قرار می‌گیرند، وقتی برخی نکات در مورد قربانی مورد تحلیل قرار می‌گیرد در حالی که اعمال مهاجم نادیده گرفته می‌شود، آنگاه دیگر این گزارش قابل تحمل نیست.»اگنس کالامار، دبیر کل سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در این گزارش اعلام کرد: «در موقعیت دفاعی قرار گرفتن، ارتش اوکراین را از احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستثنی نمی‌کند.»

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی روزانه خود، عفو بین‌الملل را به «تلاش برای عفو دولت تروریستی» روسیه متهم کرد و گفت عفو بین‌الملل «مسئولیت تهاجم را به قربانی منتقل می‌کند».

او در ادامه گفت: «تجاوز به کشور ما غیرقابل توجیه، تهاجمی و تروریستی است. اگر کسی گزارشی بنویسد که در آن قربانی و متجاوز به نحوی در موقعیتی برابر قرار می‌گیرند، اگر برخی از داده‌ها در مورد قربانی تجزیه و تحلیل شود و اقدامات متجاوز نادیده گرفته شود، این را نمی‌توان تحمل کرد.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز پیشتر گفت که از اتهامات «ناعادلانه» عفو بین‌الملل «خشمگین» است.

او گفت این گزارش عفو بین‌الملل «بین ظالم و قربانی، بین کشوری که صدها و هزاران غیرنظامی، شهر و سرزمین را ویران می‌کند و کشوری که از خود ناامیدانه دفاع می‌کند، توازن کاذب ایجاد می‌کند».

با این حال عفو بین‌الملل در گزارش خود تأکید کرد که تاکتیک‌های اوکراین «به هیچ وجه حملات بی‌رویه روسیه را توجیه نمی‌کند» که به عقیده این سازمان، این حملات نیز به جمعیت غیرنظامی اوکراین ضربه زده است.دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین گفته است که از گزارش عفو بین‌الملل “برانگیخته” شده و آن را “غیرمنصفانه” خوانده است. کولبا در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، عفو بین‌الملل را متهم کرد که “توازن غلطی میان سرکوب‌کنندگان و قربانیان برقرار کرده؛ میان کشوری که صدها و هزاران غیرنظامی و شهر و منطقه را نابود کرده و کشوری که با استیصال تمام از خود دفاع می‌کند”.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین تأکید کرده که ارتش اوکراین دست به هر اقدامی می‌زند تا جان انسان‌ها را نجات دهد و غیرنظامیان را به مناطق امن انتقال دهد. پودولیاک در توییتی نوشت: «تنها چیزی که اوکراینی‌ها را تهدید می‌کند، ارتش (روسی) متشکل از جلادان و تجاوزگران است که می‌آیند تا دست به قوم‌کشی بزنند.»بیش از پنج ماه پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بمباران ارتش روسیه علیه چند شهر و روستای این کشور همچنان در روز پنج‌شنبه ادامه یافت و ساختمان‌های محل سکونت غیرنظامیان نیز در این حمله‌ها آسیب دیدند.

همزمان نیروهای اوکراینی در حال انجام یک ضدحمله در جنوب کشور هستند و اعلام کرده‌اند بیش از ۵۰ روستا را در این مناطق از کنترل روسیه خارج کرده‌اند.