تاثیر حمله به رشدی و توطئه ترور بولتون بر روند احیای برجام

در حالی که تلاش‌های آمریکا و اروپا برای احیای برجام ادامه دارد، واشینگتن پس از افشای توطئه ایران برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و حمله با سلاح سرد به سلمان رشدی، نویسنده معروف بریتانیایی، آماج انتقادهای زیادی پیرامون ادامه مذاکرات اتمی قرار گرفته است.

به گزارش مجله آمریکایی «پولیتیکو»، تحولات اخیر، کمکی به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در دستیابی به توافقی با ایران برای بازگرداندن پایبندی دو کشور به مفاد برجام نمی‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا این هفته از وجود توطئه ایران برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پرده برداشت و از صدور کیفرخواست علیه شهرام بورصفی ( 45 ساله) با نام مستعار مهدی رضایی، از اعضای سپاه پاسداران، خبر داد که به احتمال زیاد به انتقام قتل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا در ژانویه 2020 در نزدیک فرودگاه بغداد، تدارک دیده شده بود.

از سویی پلیس نیویورک جمعه اعلام کرد که سلمان رشدی، نویسنده مشهور بریتانیایی قبل از ایراد سخنرانی، با سلاح سرد هدف حمله قرار گرفته و از ناحیه سر و گردن دچار جراحت شد و ضارب نیز دستگیر شده است.

پلیس نیویورک همچنین هویت ضارب را «هادی مطر»، 24 ساله از ویرفیلد نیوجرسی اعلام کرد. پلیس تاکید کرد هنوز انگیزه ضارب مشخص نشده اما تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ضارب پیشتر در نوشته‌هایش، از رژیم ایران حمایت کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم حمله به سلمان رشدی را «هولناک» توصیف کرد.

اندرو ویلی، وکیل رشدی شنبه به «نیویورک تایمز» گفت که «خبرها خوب نیستند و رشدی ( 75 ساله ) ممکن است یکی را چشمان خود را از دست بدهد و اعصاب بازویش قطع شده و ضربات چاقو به کبد او اصابت کرده است.»

زندگی رشدی در 14 فوریه 1989 زمانی که روح‌الله خمینی، رهبر سابق ایران، دستور قتل او را در پی انتشار رمان «آیات شیطانی» صادر کرد، دستخوش تغییر شد.

به نوشته این مجله آمریکایی، ممکن است ارتباطی میان ضارب رشدی و تهران وجود داشته باشد.

احیای برجام و جنایات ایران
پولیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت، یک جناح از هر دو حزب آمریکا که از توافق هسته‌ای انتقاد می‌کند، بر این باور است که نمی‌توان به دولت ایران اعتماد کرد و هر توافقی با تهران باید جنایات این کشور را که فراتر از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آن است، مدنظر داشته باشد.

این مجله به نقل از مایک مک کال، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «دولت بایدن باید از مذاکرات هسته‌ای فاصله گرفته و اولویت را به آمریکایی‌ها بدهد.»

در همین رابطه، جمعی از منتقدان با صدور روادید برای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای حضور در نشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مخالفت کردند.

همزمان سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، بایدن همچنان بر این باور است که «دیپلماسی بهترین راه» برای اطمینان از «عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» است.

وی افزود: «در عین حال، دولت بایدن در مورد حفاظت و دفاع از همه آمریکایی‌ها در برابر تهدید به خشونت و تروریسم، سازش نکرده و نخواهد کرد.»

تهران اما ادعای دادگاه ایالات متحده در مورد توطئه یکی از اعضای سپاه پاسداران برای ترور جان بولتون را رد کرد و آن را «احمقانه» دانست.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، همزمان دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که در تلاش برای شکستن بن‌بست مذاکرات با ایران در خصوص احیای برجام هستند، اعطای امتیازات مهم جدید به تهران را پیشنهاد داده‌اند که هدف آن، پایان‌دادن فوری تحقیقات سازمان ملل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته این کشور است.

به گفته برخی دیپلمات‌های غربی، ایران از درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و همچنین از خواسته‌ خود برای تضمین عدم خروج رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از برجام، صرف‌نظر کرده که امیدهای تازه‌ای برای امضای این توافق میان واشینگتن و تهران ایجاد کرده است.