وزیر اطلاع‌رسانی یمن: جهان به‌طور آشکار سیاست‌های خرابکارانه ایران را محکوم کند

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، با اشاره به اعتراف یک هسته دستگیر شده حوثی‌های یمن درباره نقش آنها در قاچاق سلاح از بندر عباس به یمن، از شورای امنیت و جامعه جهانی خواست در ارتباط با اقدام‌های مخرب منطقه‌ای ایران اقدام کنند.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت این تیم چهارنفره از ملوان‌های حوثی‌ها در عملیات قاچاق سلاح از بندرعباس به بندر الحدیده نقش داشته‌اند.

الاریانی هشدار داد جمهوری اسلامی با ادامه حمایت از حوثی‌ها قوانین بین‌المللی را به چالش کشیده و قطعنامه‌های شورای امنیت را در این مورد نقض کرده است.

وزیر اطلاع رسانی یمن از جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواست ضمن محکوم کردن سیاست‌های خرابکارانه حکومت ایران، جمهوری اسلامی را برای پایان دادن دخالت‌هایش در امور داخلی یمن تحت فشار بیشتری قرار دهند.

او گفت: «ایران با استفاده ابزاری از شبه‌نظامیان حوثی‌ آنها را به کشتار مردم یمن و تداوم ناامنی و بی‌ثباتی در یمن و انتشار هرج و مرج و تروریسم در منطقه و تهدید منافع بین‌المللی ترغیب می‌کند.»

ستاد اطلاع‌رسانی نیروهای مشترک در الساحل الغربی یمن شنبه ویدیویی تصویری را از اعترافات اعضای یک هسته حوثی که در عملیات قاچاق سلاح از ایران به یمن و تحت نظارت سپاه پاسداران ایران فعالیت می‌کردند را منتشر کرد.

اعضای این تیم حوثی متشکل از چهار نفر ملوان به‌نام‌های «ابراهیم عمر حسن عوض عقد، مصطفی احمد عوض قداد، حسین یحیی فتینی صلیل و محمد عبده فتینی جنید» و همه آنها از منطقه ساحلی ابوزهر در شمال شهر الخوخه هستند که در ویدیوی اعترافات آنها نحوه به‌کارگیری آنها توسط شبه‌نظامیان حوثی را شرح دادند.طبق اعترافات اخذ شده از اعضای این هسته همه آنها در عملیات قاچاق سلاح از سوی یک قاچاقچی به‌نام علی حلحلی که نزد حوثی‌ها در بندر الحدیده فعالیت می‌کند به‌کار گرفته شده‌اند.

افراد این هسته در بازجویی از آنها به دست داشتن خود در عملیات قاچاق سلاح از بندرعباس در جنوب ایران به بنادر الحدیده یمن اعتراف کردند.

اعترافات این افراد از نحوه قاچاق تسلیحات تحت نظارت سپاه پاسداران ایران، میزان سرسپردگی حوثی‌ها به ایران و نیز استفاده این گروه شبه‌نظامی از بنادر الحدیده برای قاچاق تسلیحات پرده برداشت.

در این‌باره معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن حول اعتراف هسته حوثی قاچاق‌کننده تسلیحات از بندرعباس به بنادر الحدیده یمن، گفت این قاچاق سلاح تحت نظارت سپاه پاسداران ایران انجام می‌شود.

الاریانی افزود که تهران با به‌چالش کشیدن و نقض آشکار قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت همچنان به مسلح‌کردن حوثی‌ها ادامه می‌دهد.

الاریانی در رشته توییت‌هایی اعترافات اعضای این هسته‌ دستگیر شده توسط نیروهای مشترک را دلیلی بر نقش ایران در تضعیف آتش‌بس اعلام شده در یمن دانست.

او گفت ایران با استفاده ابزاری از شبه‌نظامیان حوثی‌ آنها را به کشتار مردم یمن و تداوم ناامنی و بی‌ثباتی در یمن و انتشار هرج و مرج و تروریسم در منطقه و تهدید علیه منافع بین‌المللی ترغیب می‌کند.

الاریانی همچنین شبه‌نظامیان حوثی را به سوءاستفاده از توافق استکهلم و تبدیل کردن بندر الحدیده به مکانی برای قاچاق تسلیحات ایرانی متهم کرد.

وزیر اطلاع رسانی یمن همچنین از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد و کشورهای عضو دائم شورای امنیت خواست به مسئولیت‌های قانونی خود به‌موجب اصول منشور سازمان ملل عمل کرده و به‌طور واضح سیاست‌های خرابکارانه رژیم ایران را محکوم کنند.

الاریانی همچنین خواستار اعمال فشارهای جدی برای پایان دادن به دخالت‌های ایران در امور یمن و متوقف ساختن قاچاق تسلیحات برای شبه‌نظامیان حوثی تروریست شد.

شایان ذکر است هسته «ابوزهر» با دو هسته مشابه دیگر در همکاری بوده که اعترافات آنها در چارچوب هفت هسته‌ مرتبط با حوثی‌ها است.

این هسته‌های حوثی که در فعالیت‌هایی نظیر جاسوسی، خبرچینی نقش داشته‌اند اخیرا در منطقه الساحل الغربی یمن دستگیر شده‌اند.