زلنسکی: نیروهای روسیه باید فورا از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خارج شوند

در حالی که تهاجم نظامی همه‌جانبه روسیه علیه اوکراین ششمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد، تحولات اوضاع در نیروگاه اتمی زاپروژیا، واقع در شرق اوکراین، به‌طور فزاینده‌ای نگرانی‌های بین‌المللی را تشدید می‌کند.

در تازه‌ترین تحول در این رابطه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مجددا از نیروهای روسی که از هفته‌های آغازین پس از شروع تهاجم نظامی به اوکراین در 24 فوریه گذشته، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به کنترل گرفته‌اند، خواست این تاسیسات اتمی را فورا ترک کنند.

زلنسکی با توجه به خطرات عملیات رزمی جاری در شرق و جنوب اوکراین علیه نیروگاه اتمی زاپروژیا، گفت نیروهای روسیه باید فورا از این نیروگاه هسته‌ای خارج شوند.

رئیس جمهوری اوکراین شامگاه چهارشنبه 26 مرداد طی پیام «تلگرامی» روزانه خود بر ضرورت خروج فوری نیروهای روسی از نیروگاه اتمی زاپروژیا تاکید کرد.

او گفت که اوکراین در ارتباط مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برای تامین رسیدن تیم کارشناسان آژانس به این تاسیسات هسته‌ای نیروگاهی آمادگی دارد.

او همچنین ‌گفت: دیپلمات‌ها و دانشمندان هسته‌ای اوکراین در ارتباط مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و برای اعزام یک تیم از کارشناسان بین‌المللی به این نیروگاه هسته‌ای می‌کوشند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین تاکید کرد که کییف برای تامین نظارت مناسب به‌طوری که بتوان تیمی از کارشناسان بین‌المللی را برای مدتی کوتاه به نیروگاه زاپروژیا اعزام کرد، آمادگی دارد.

فراخوان رئیس جمهوری اوکراین برای خروج فوری نیروهای روسی از نیروگاه زاپروژیا پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو چهارشنبه تاکید کرد که کییف قادر نیست عبور امن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه زاپروژیا را تامین کند.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از واشینگتن و پایتخت‌های غربی خواست نیروهای اوکراین را به متوقف کردن «حملات» خود علیه نیروگاه اتمی زاپروژیا وادار کنند.

شایان ذکر است که روسیه هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد و از طریق نماینده خود در وین نیز «آمادگی فوری خود را برای کمک به انجام بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی از این نیروگاه هسته‌ای اوکراین اعلام کرده بود».

مسکو و کییف هفته‌هاست که به‌طور مکرر یکدیگر را به انجام حملاتی علیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که در کنترل نیروهای روسی است، متهم می‌کنند و تداوم حملات متقابل نیروهای دو کشور باعث شده نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به خطر وقوع فاجعه‌ هسته‌ای تشدید شود.