گوترش: هر گونه آسیب‌ به نیروگاه اتمی زاپروژیا «خودکشی» است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان دیدار سه‌جانبه خود با روسای کشورهای اوکراین و ترکیه در شهر لویو در غرب اوکراین، درباره هر گونه آسیب‌ به نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داد و آن را اقدام به «خودکشی» دانست.

گوترش در بازدید از شهر لویو بار دیگر بر ضرورت عاری ساختن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از هر گونه تسلیحات و فعالیت‌های نظامی تاکید کرد.

او گفت که درباره وضعیت در داخل و پیرامون این نیروگاه اتمی در جنوب اوکراین که به کنترل نیروهای روسیه درآمده، بسیار نگران است.

دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت باید مهمات و جنگ‌افزارها را از تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا خارج کرد.

او در این راستا همچنین خواستار تلاش‌‌ برای حصول اطمینان از این شد که این نیروگاه اتمی بزرگ هرگز هدف عملیات‌های نظامی واقع نخواهد شد.

گوترش افزود: «این تاسیسات نباید در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. به‌جای آن، نیاز ضروری به توافقی برای بازسازی ساختارهای زیربنایی غیرنظامی در زاپروژیا و تضمین ایمنی منطقه وجود دارد».

هشدار از تکرار فاجعه چرنوبیل
از سویی اردوغان با تاکید بر حمایت کشورش از اوکراین و اشاره به خطرات پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، نگرانی خود را از خطر تکرار فاجعه چرنوبیل ابراز داشت.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین بر تداوم تلاش‌های آنکارا جهت حمایت از اوکراین تاکید کرد.

زلنسکی در این کنفرانس خبری مجددا خواستار خروج فوری نیروهای نظامی روسیه از تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا شد. او گفت مذاکرات با مسکو در صورتی ممکن خواهد بود که به خروج نیروهای نظامی روسیه از سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین منجر شود.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره هیئتی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اعزام خواهد شد، به توافق رسیده است.

روسیه پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروگاه زاپروژیا را پس از حمله اوکراین به آن تعطیل می‌کند. مقامات کی‌یف این اقدام را به دلیل احتمال وقوع فاجعه‌ای هسته‌ای عنوان کردند.

روسیه همچنین با فراخوان‌های بین‌المللی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات پیرامون نیروگاه مذکور مخالفت کرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که از روزهای آغازین تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کنترل ارتش روسیه در آمد، کماکان توسط مهندسان اوکراینی اداره می‌شود.

این نیروگاه طی هفته‌های اخیر به‌طور مکرر هدف بمباران قرار گرفته و روسیه و اوکراین متقابلا یکدیگر را به انجام چنین حملاتی متهم می‌کنند.