«میدل‌ایست آی»: مداحی محرم در ایران شدیدا «سیاسی» شده است

شاه برای سرکوب مخالفانش از اراذل و اوباشی مثل شعبان بی‌مخ استفاده می‌کرد. امروز جمهوری اسلامی همین کار را با مداحان می‌کند.وبگاه «میدل‌ایست آی» در گزارشی به تحلیل این موضوع پرداخته که پس از انقلاب اسلامگرایانه در ایران و به‌ویژه طی یکی دو دهه اخیر، مداحی محرم در رثای شخصیت‌های مهم مذهب شیعه به «ابزاری سیاسی» برای پیشبرد مقاصد جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

به گفته این وبگاه، مداحان به گروهی قدرتمند و تأثیرگذار تبدیل شده‌اند که به حلقه‌های قدرت درون رژیم و به رهبری جمهوری اسلامی متصل هستند. این نزدیکی مداحان به مرکز رژیم باعث شد تا امسال بسیاری از آنها به جای ذکر مصیبت امام حسین و اهل بیت وی، عموما مواضع سیاسی رژیم را مطرح کنند.

یک روزنامه‌نگار ایرانی که نخواست نامش فاش شود، در این باره به «میدل‌ایست آی» گفت: «سال‌ها پیش، قبل از انقلاب 1979، شاه برای سرکوب مخالفانش از اراذل و اوباشی مثل شعبان بی‌مخ استفاده می‌کرد. امروز جمهوری اسلامی همین کار را با مداحان می‌کند.»

با این حال، به گفته این وبگاه، مداحانی هم وجود دارند که حاضر به همکاری با رژیم نمی‌شوند، و چوبش را می‌خورند. یکی از مداحان تهران که نخواست نامش فاش شود، در این باره به «میدل‌ایست آی» گفت مداحان اگر با حکومت درنیفتند و مواضع سیاسی رژیم را ترویج کنند، وضع مالی خوبی پیدا خواهند کرد.

او افزود: «اما اگر مداحی بخواهد استقلال خودش را حفظ کند، و فقط کار مذهبی‌اش را انجام دهد، و در عین طرف مردم را بگیرد و مسئولان را بابت وضعیت بد اقتصادی کشور مورد انتقاد قرار دهد، به دردسر می‌افتد و با مشکلات جدی مواجه می‌شود.»

به گفته «میدل‌ایست آی»، کنترل نهادهای حکومتی ایران بر مراسم محرم به حدی است که حتی متن نوحه‌ها را بر مبنای آنچه مناسب حال رژیم است تغییر می‌دهند. حکومت علاوه بر سانسور نوحه‌ها، مداحی برخی مداحان را هم به کلی ممنوع کرده است.