احیای «برجام» رژیم ایران را به «اشاعه تروریسم» در خاک آمریکا تشویق می‌کند

یک مقام مسئول در شورای امنیت ملی آمریکا اتهام مطرح شده از سوی تهران علیه ایالات متحده مبنی بر کارشکنی در روند دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران را ادعایی «سخیف» دانست.

این مقام آمریکایی شامگاه دوشنبه 31 مرداد در گفت‌وگو با «العربیه» گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مصمم به ابقای سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریسم است.

او با بیان‌ این‌که به‌نظر می‌رسد ایران موافقت خود را با ابقای تحریم‌ها بر سپاه پاسداران اظهار کرده است، بر ضرورت حل مسائل حل‌نشده با ایران تاکید کرد.
او همچنین گفت که دولت بایدن مصمم است سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی ابقا کند.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا ضمن تکذیب هر گونه امتیاز‌دهی واشینگتن به تهران جهت احیای توافق هسته‌ای، گفت برای تعهد متقابل به توافق هسته‌ای آمادگی داریم.

او در ادامه اظهارات خود ضمن بیان این‌که ایالات متحده در حال بررسی پیش‌نویس توافق با ایران است و در وقت مناسب به آن پاسخ خواهد داد، تاکید کرد که بایدن جز با توافقی که منافع آمریکا را حفظ کند، موافقت نخواهد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه طی اظهاراتی آمریکا را به کارشکنی در روند دست‌یابی به توافق هسته‌ای متهم کرده بود.
از سویی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارسال پاسخ ایران به ایالات متحده آمریکا خبر داد.

بورل دوشنبه ضمن «منطقی» دانستن پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه شده از سوی اروپا، گفت «در انتظار جواب آمریکا هستیم» و افزود که واشینگتن تاکنون رسما به پاسخ ایران واکنشی نشان نداده است.

از سویی خبرگزاری «بلومبرگ» به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران قابل دسترس شده است.

خبر از قابل‌دسترس بودن توافق هسته‌ای با ایران در حالی است که ایالات متحده بر رایزنی‌های دائمی خود با اسرائیل درباره پرونده هسته‌ای ایران و اقدامات بی‌ثبات‌ کننده آن در منطقه تاکید کرده است.

اسرائیل اما گفته دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران برای این کشور الزام‌آور نخواهد بود و چنانچه ایران به مرحله ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود و یا تل‌آویو از سوی این کشور تهدیدی احساس کند، مقامات اسرائیلی حمله به ایران را «در صورت لزوم» غیرمحتمل نمی‌دانند.

در همین زمینه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بیان کرد که یائیر لاپید به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه توضیح داده که اسرائیل با بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران مخالف است و ملزم به چنین توافقی نخواهد بود.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیز به مکرون گفته که اگر با ایران توافق شود به ثروتی برای تامین مالی اقدامات تروریستی خود در منطقه دست خواهد یافت.
رئیس جمهوری فرانسه نیز ضمن اطمینان‌‌بخشی به لاپید بر ممانعت کشورش از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.