زلنسکی خواستار جلوگیری از «باج‌خواهی اتمی» روسیه توسط شورای امنیت شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره شرایط کشورش، خواستار فشار این نهاد بین‌المللی برای جلوگیری از «باج‌خواهی اتمی» روسیه شد.

زلنسکی چهارشنبه 2 شهریور از طریق ارتباط ویدیویی گفت، روسیه امروز با موشک ایستگاه قطار شهر دنیبروپترووسک را مورد هدف قرار داد.

او‌ تصریح کرد: «این شرایط روزانه ما اوکراینی‌ها است. این شرایطی است که روسیه برای ما در آستانه نشست شورای امنیت فراهم کرده است.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با درخواست از شورای امنیت جهت جلوگیری از باج‌خواهی اتمی روسیه، خواستار نظارت دائمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد.

روز استقلال
این سخنان زلنسکی پس از سخنرانی او به مناسبت سی‌و‌یکمین سال استقلال اوکراین بود که با ششمین ماه حمله روسیه به کشورش همزمان شده است.

او در این سخنرانی تاکید کرد که «اوکراین با آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه دوباره متولد شده و هرگز دست از مبارزه بر‌نخواهد داشت و تا به آخر با روسیه مقابله خواهد کرد.»

زلنسکی خاطرنشان کرد که کی‌یف تمامی مناطق اشغالی در شرق کشور را باز‌پس می‌گیرد و به هر قیمت ممکن، کنترل دونباس و کریمه را دوباره به دست خواهد گرفت.

به گفته او اوکراین اکنون «برای پایان دادن به جنگ و پیروزی بر روسیه و نه دستیابی به صلح» تلاش می‌کند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین لغو تمام جشن‌های روز استقلال به‌دلیل نگرانی از حملات روسیه را اعلام کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین پس از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی در هفته‌های نخست جنگ، در چند ماه اخیر دستاورد نظامی چندانی برای مسکو نداشته است.