بریتانیا: خطوط دفاعی روس‌ها در جنوب اوکراین در هم شکسته شد

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین، بمباران توپخانه‌ای در جنوب این کشور را تشدید کرده‌ و حملات دقیق دوربرد کی‌یف برای متوقف کردن تدارکات روسیه، تداوم دارد.

این وزارتخانه سه‌شنبه 8 شهریور در بولتن اطلاعاتی روزانه خود افزود که روسیه از أواسط مرداد تلاش‌هایی را برای تقویت نیروهای خود در ساحل غربی رودخانه دنیپرو در اطراف خرسون انجام داده است.

اولکسی آریستوویچ، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در چارچوب عملیات ضد حمله خود در جنوب، خطوط دفاعی روسیه را در چندین بخش از خط مقدم نزدیک خرسون درهم شکستند.

حملات به خطوط تدارکاتی روس‌ها
به گزارش «رویترز»، آریستوویچ در مصاحبه‌ای ویدئویی در «یوتیوب» افزود که نیروهای اوکراینی، کشتی‌های مورد استفاده مسکو برای پشتیبانی تدارکاتی بخشی از مناطق تحت اشغال روسیه در کرانه غربی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی، با ترغیب نیروهای روسی به فرار از حمله نیروهای اوکراینی در نزدیکی شهر خرسون در جنوب این کشور، اعلام کرد که ارتش اوکراین در حال بازپس‌گیری اراضی اشغالی این کشور است، اگرچه روسیه اعلام کرده که این ضد حمله، شکست خورده است.

ضد حمله کی‌یف پس از چندین هفته ایستایی نسبی در روند جنگی است که هزاران کشته و میلیون ها نفر آواره برجای گذاشته و باعث ویرانی شهرها و بروز بحران جهانی انرژی و غذا و همچنین اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی شده است.

نگرانی روزافزون از وقوع فاجعه هسته‌ای ناشی از حملات به اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا نیز از جمله پیآمدهای تهاجم روسیه به اوکراین است.

زلنسکی خطاب به سربازان روسیه: فرار کنید
زلنسکی شامگاه دوشنبه با تاکید بر این که نیروهای اوکراین، ارتش روسیه را «تا مرز» تعقیب خواهند کرد، گفت: «اگر آنها می‌خواهند زنده بمانند، زمان فرار ارتش روسیه فرا رسیده است. به خانه‌های خود بازگردید. اوکراین اراضی خود را بازپس می‌گیرد.»

این در حالی است که مقامات محلی منصوب شده از سوی مسکو در شهرک نوا کاخوفکا در جنوب اوکراین به خبرگزاری «ریا» گفتند که نیروهای اوکراینی دوشنبه، رگبار موشکی را به سمت این شهر شلیک کردند که باعث قطع آب و برق شد.

این شهرک در شرق شهر خرسون واقع شده که از دوشنبه هدف ضدحمله بزرگ نیروهای اوکراینی با پشتیبانی کمک‌های نظامی پیشرفته غرب به هدف بازپس‌گیری مناطق حضور روس‌ها در جنوب قرار دارد.

خبرگزاری روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که «نیروهای اوکراینی سعی کردند در مناطق میکولایف و خرسون دست به حمله بزنند، اما متحمل تلفات سنگینی شده و تلاش دشمن برای حمله دچارشکست سنگینی شد.»

به گفته مقامات و شاهدان عینی، بمباران‌ جدید روسیه علیه شهر ساحلی میکولایف که به‌رغم بمباران مکرر مسکو در طول جنگ، همچنان در کنترل اوکراین است، منجر به کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن 24 نفر دیگر و انهدام کامل شماری از خانه‌ها شد.

فرماندهی منطقه جنوب اوکراین دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش، عملیات تهاجمی خود را در چندین محور از جمله منطقه خرسون در شمال شبه‌جزیره کریمه آغاز کردند.

سخنگوی این فرماندهی بدون ارائه جزئیات درباره این حمله گفت که اوکراین در هفته گذشته بیش از ده موضع ارتش روسیه را هدف حملات خود قرار داده و «بی‌شک دشمن را تضعیف کرده است»، اما نیروهای روسیه در جنوب همچنان «بسیار قدرتمندند.»

نبرد شدید در پی ضد حمله اوکراین در منطقه خرسون
کی‌یف از نبرد شدید در منطقه خرسون جنوبی خبر داد. زلنسکی از سربازان روسی خواست به خانه بروند. مسکو ضدحملات اوکراین را ناموفق خواند.اتحادیه اروپا میلیون‌ها قرص یُد پتاسیم برای مقابله با تشعشات رادیواکتیو به اوکراین می‌دهد.بنا بر داده‌های اوکراین، در پی آغاز یک ضد حمله ارتش در منطقه خرسون، در جنوب کشور که تحت اشغال روسیه است، اکنون “نبرد شدیدی” در این منطقه جریان دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که “انفجارهای قوی در تمام روز و تمام شب رخ داده است” و تقریباً کل منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است.پیش از این نیروهای مسلح اوکراین “حملات خود را در جبهه‌های مختلف” را آغاز کرده بودند. انبارهای مهمات و تمام پل‌های اصلی بر روی رودخانه دنیپرو که نیروهای روسی از آنها برای تدارکات استفاده می کردند، ویران شده‌اند.

تحرکات واحدهای نظامی اوکراین محتاط‌تر شده است و ارتش فعلا از ارائه گزارش‌هایی در مورد وضعیت جاری خودداری می‌کند. ناتالیا هومِنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین، از “نبردهای موضعی” در مناطق خرسون و میکولایف صحبت کرد. او گفت هنوز خیلی زود است که در مورد مناطق بازپس‌گرفته صحبت کنیم. هومِنیوک افزود: «در حال حاضر جنگ در حال وقوع است و به سکوت اطلاعاتی نیاز است.»ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین سربازان روسی را فراخواند به خانه‌های خود بازگردند. او در سخنرانی ویدئویی اخیر خود گفت: «زمان آن فرارسیده که ارتش روسیه بیرون برود.» زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی تا دم مرز دست به شکار ارتش روسیه خواهند زد. اوکراین آنچه مال اوست را پس می‌گیرد.

مسکو: حمله اوکراین ناموفق بود

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد که حملات اوکراین در جنوب ناموفق بوده است و سربازان اوکراینی در جریان پیشروی‌های خود متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که “وسعت پیشروی اوکراین” قابل تایید نیست. با این حال، ارتش “آتش توپخانه در خطوط مقئم جبهه سراسر جنوب اوکراین را افزایش داده است” تا مسیرهای تدارکات روسیه را با “حملات دقیق دوربرد” قطع کند.منطقه خرسون با یک شهر مرکزی به همین نام در سواحل رودخانه دنیپر با شبه‌جزیره کریمه که به روسیه ضمیمه شده، هم مرز است. این اولین شهر بزرگ در اوکراین بود که بلافاصله پس از شروع تهاجم نظامی کرملین توسط ارتش روسیه تصرف شد.

سیاست روسی‌سازی با هدف الحاق به خاک روسیه

منطقه خرسون برای کشاورزی اوکراین اهمیتی اساسی دارد و نیز به دلیل نزدیکی به کریمه از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

کرملین در بخش‌های تحت اشغال روسیه در خرسون و منطقه همجوار زاپوریژیا، سیاست روسی‌سازی، با هدف الحاق احتمالی این مناطق به خاک روسیه را دنبال می‌کند.مسکو در این مناطق واحد پولی روبل را به جریان انداخته و ساکنان را تشویق می کند تا درخواست صدور گذرنامه‌های روسی بدهند.

سطح تشعشعات در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا عادی است

وزارت دفاع در مسکو در همین حال ادعا کرد که نیروهای اوکراینی دوباره سایت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را مورد حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

مسکو می‌گوید یک پهپاد اوکراینی بر روی سقف ساختمانی که در آن سوخت هسته‌ای و زباله‌های رادیواکتیو ذخیره شده بود، سقوط کرده است. این داده‌ها قابل تأیید از سوی منابع مستقل نیست.این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از ماه مارس به اشغال نیروهای روسیه درآمده است. در هفته‌های اخیر، روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول حملات موشکی به این تاسیسات می‌دانند.

کشورهای اتحادیه اروپا قرص‌های یُد پتاسیم به اوکراین اهدا می‌کنند

کشورهای اتحادیه اروپا از اهدای پنج میلیون قرص یُد پتاسیم به اوکراین خبر داده‌اند. سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «آلمان مسئول تحویل این قرص‌ها به اوکراین خواهد بود. این قرص‌ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت از مردم ساکن حومه نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در نظر گرفته شده‌اند.»بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، اوکراین جمعه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا از آنها با قرص‌های یُد حمایت کند. این قرص‌ها قرار است در صورت انتشار تشعشعات رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای استفاده شوند.

این کار برای جلوگیری از ماندن ید رادیواکتیو استنشاقی یا بلعیده شده در غده تیروئید است. پنج میلیون قرص از ذخایر اتحادیه اروپا و ۵۰۰هزار قرص دیگر از اتریش تأمین خواهد شد.