خانه / اخبار مهم روز / همزمان با گره خوردن مذاکرات احیای برجام، تهران از افزایش ساخت نیروگاه‌های اتمی خبر داد

همزمان با گره خوردن مذاکرات احیای برجام، تهران از افزایش ساخت نیروگاه‌های اتمی خبر داد

در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به همگرایی دیدگاه‌ها و چشم‌انداز به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات احیای برجام، اطمینان کمتری پیدا کرده است، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد این سازمان قصد دارد کشور را به قطب طراح و سازنده نیروگاه اتمی تبدیل کند.

محمد اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور در سمینار تبادل فن‌آوری حوزه فن‌آوری‌های نوین انرژی بر استفاده از اقتصاد هسته‌ای و کسب منابع مالی تاکید کرد و گفت: «نتیجه ساخت نیروگاه‌های اتمی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را هدف‌گذاری کرده‌ایم.»

اوایل مرداد ماه امسال و پس از خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران، اسلامی گفته بود این دوربین‌ها همچنان خاموش می‌مانند.

گفته‌های جدید معاون ابراهیم رئیسی درباره توسعه نیروگاه‌های اتمی در حالی‌ست که توافق احیای برجام به برنامه‌های اتمی ایران گره خورده است.

هفته گذشته، ایران آخرین پاسخ خود را به متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا ارائه کرد که بر اساس آن برنامه اتمی خود را در ازای تعلیق تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرده بود.

چهاردهم شهریور نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری خود بر بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده‌ ایران به عنوان پیش‌شرط توافق احیای برجام تاکید کرد.

تهران بر حل و فصل مسائل پادمانی درباره آثار اورانیومی که در سه سایت اعلام‌ نشده این کشور به بن‌بست خورده، تاکید دارد اما در مقابل واشینگتن اصرار دارد که شرط ایران برای مرتبط کردن توافق به مسائل پادمانی را نخواهد پذیرفت.