نماینده پارلمان آلبانی: شواهدی داریم که نقش ایران در حمله سایبری را ثابت می‌کند

یکی از نمایندگان پارلمان آلبانی چهارشنبه 16 شهریور در اظهاراتی به «العربیه» تاکید کرد کشورش شواهدی در دست دارد که نقش ایران در حمله سایبری به این کشور را ثابت می‌کند.

او تاکید کرد سرویس‌های امنیتی آلبانی گروه‌های ایرانی مرتکب این حمله سایبری را شناسایی کرده‌اند.

نماینده پارلمان آلبانی با بیان اینکه هدف حمله سایبری ایران از بین بردن زیرساخت دیجیتال کشور آلبانی است، گفت: «رژیم ایران از مواضع کشورمان در برابر خود آشفته است».
این نماینده پارلمان آلبانی از ایران خواست تا رفتار خود را تغییر داده و دست از حمایت از تروریسم در جهان بردارد.

«رفتارهای متهورانه»
همزمان بریتانیا چهارشنبه اعلام کرد که مرکز ملی امنیت سایبری این کشور عناصری مرتبط با حکومت ایران را شناسایی کرده که «تقریباً به طور قطع» مسئول حمله سایبری هستند که در ماه ژوئیه علیه کشور آلبانی انجام شده بود.

در همین راستا جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات متهورانه و بی‌ملاحظه ایران نادیده گرفتن آشکار مردم آلبانی بوده و توانایی آنها را برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری به‌شدت محدود کرده است».

او افزود: «بریتانیا از شریک و متحد موقر خود در پیمان آتلانتیک شمالی حمایت می‌کند و به تلاش آلبانی و سایر متحدان برای رسوا کردن رفتار غیرقابل قبول ایران می‌پیوندد».

محکومیت قطع روابط دیپلماتیک
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه اعلام کرد تصمیم آلبانی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک تیرانا با تهران را به شدت محکوم می‌کند. ایران ضمن مخالفت با دلایل آلبانی برای اتخاذ چنین اقدامی آن را «ادعاهایی بی‌اساس» توصیف کرد.

شایان ذکر است آلبانی چهارشنبه در واکنش به نقش داشتن ایران در حمله سایبری به این کشور، روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع و دیپلمات‌های خود را از این کشور فرا‌خواند.

این اقدام آلبانی با حمایت برخی کشورهای غربی نظیر آمریکا و بریتانیا همراه بوده و در این راستا ایالات متحده تاکید کرد که به حمله سایبری علیه متحد خود در «ناتو» پاسخ خواهد داد.