چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، و رهبران جهان درگذشت ملکه الیزابت را تسلیت گفتند

در پی درگذشت الیزابت دوم ملکه بریتانیا، فرزندش، چارلز سوم، که پادشاه جدید این کشور شناخته می‌شود، خود را «عزادار درگذشت فرومانروایی گرانقدر» خواند و رهبران جهان در پیام‌های خود از فقدان ملکه بریتانیا ابراز تاسف کردند.

پس از آنکه کاخ باکینگهام خبر درگذشت ملکه را اعلام کرد، چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، در پیامی اعلام کرد: «ما عمیقا برای درگذشت یک فرمانروای گرانقدر و یک مادر بسیار دوست داشتنی عزادار هستیم. درگذشت مادر عزیزم، بزرگترین غم و اندوه برای من است.»

چارلز سوم که ۷۳ ساله است قصد دارد روز جمعه در اولین سخنرانی پس از درگذشت مادرش خطاب به مردم صحبت کند. هنوز تاریخی برای تاج‌گذاری چارلز سوم اعلام نشده است.

لیز تراس، نخست‌‌وزیر بریتانیا، با اعلام وفاداری نسبت به پادشاه چارلز سوم تاکید کرد: «باید در کنار یکدیگر از پادشاه جدید حمایت کنیم.»

درپی درگذشت ملکه بریتانیا، شاهزاده رضا پهلوی در پیامی اعلام کرد: «من و خانواده‌ام به مردم بریتانیا و جامعه بین‌المللی در سوگ درگذشت ملکه الیزابت دوم می‌پیوندیم.»

پس از اعلام خبر درگذشت ملکه الیزابت، پرچم‌ها بر فراز کاخ باکینگهام به حالت نیمه افراشته درآمد.

در لندن، با وجود بارش باران شدید گروهی از مردم با تجمع مقابل کاخ باکینگهام و قرار دادن دسته‌های گل مقابل نرده‌های کاخ، به ملکه الیزابت ادای احترام کردند.

روزنامه تلگراف بریتانیا نوشت شاهزاده هری، نوه ملکه الیزابت، برای حضور کنار بالین مادر بزرگش به سمت اقامت‌گاه سلطنتی بالمورال در اسکاتلند حرکت کرده بود اما بیش از یک ساعت پس از اعلام رسمی خبر درگذشت ملکه به آنجا رسید.

نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در سراسر جهان به احترام ملکه فقید بریتانیا پرچم‌های خود را به حالت نیمه‌برافراشته درآوردند.

در آمریکا پرچم بالای ساختمان کنگره در سوگ ملکه الیزابت نیمه افراشته شد و در فرانسه چراغ‌های برج ایفل در یادبود ملکه بریتانیا خاموش شد.

جو بایدن در بیانیه‌ای نوشت: «ملکه الیزابت دوم بیش از یک ملکه بود. او یک دوران را تعریف کرد. هفت دهه سلطنت تاریخ‌ساز او، شاهد دوران پیشرفت بی‌سابقه بشری و حرکت روبه‌جلو کرامت انسانی بود.»

بایدن خاطرنشان کرد که بی‌صبرانه منتظر تداوم روابط نزدیک و دوستانه با پادشاه جدید بریتانیا است.

رییس‌جموری آمریکا همچنین به همراه جیل بایدن، بانوی اول کاخ سفید، با حضور در سفارت بریتانیا در واشینگتن، دفتر یادبود ملکه الیزابت را امضا کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با ابراز تاسف عمیق از درگذشت ملکه بریتانیا، او را دوست خوب سازمان ملل طی چند دهه خواند و گفت یک عمر تعهد خدشه‌ناپذیر او به یادها خواهد ماند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به اینکه زمامداری به یادماندنی ملکه الیزابت اتفاق‌های مهم قرون ۲۰ و ۲۱ را در برمی‌گرفت گفت: «اتحادیه اروپا به نقش بی‌همتای او در ایجاد صلح و سازش در جهان ادای احترام می‌کند.»

دونالد ترامپ نیز ملکه فقید بریتانیا را یک «زن بزرگ» خواند که «هرگز اشتباه نکرد».

بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، گفت: «امروز غم‌انگیزترین روز کشور ماست. همه مردم احساس فقدان عمیقی دارند. شاید بسیار بیشتر از آن چیزی که ما انتظارش را داشتیم. ما برای ملکه‌ای که از بسیاری جهات بهترین فرمانروای تاریخمان بود غمگین هستیم.»

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در یک پیام تسلیت، گفت کشورش ملکه الیزابت را به عنوان دوست خود به یاد می‌آورد.

فرانک والتر اشتاین مایر، رییس جمهوری آلمان، در پیامی ملکه الیزابت دوم را «زنی تاریخ‌ساز» خواند.

ولادیمیر پوتین نیز در پیامی «فقدان غیرقابل جبران» ملکه الیزابت را به بریتانیا تسلیت گفت.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی خاطرنشان کرد: «ملکه بریتانیا شخصیتی خارق‌العاده و رهبری بی‌همتا بود. او نماد عشق و تعهد به وطنش به شمار می‌آید.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در پیام خود گفت: «ملکه حضور دائمی در زندگی ما داشتو خدمات او به کانادایی‌ها برای همیشه بخش مهمی از تاریخ کشور ما باقی خواهد ماند.»

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، در پیام خود گفت: «این یک ضایعه عمیق برای خانواده سلطنتی است و تمام فکر ما در این زمان با آنهاست. ملت در غم آنها شریک است.»

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گفت از درگذشت ملکه الیزابت بسیار متاسف است و برای آرامش ابدی او دعا می‌کند.

اسقف اعظم کانتربری نیز گفت: «با اندوه عمیق، به ملت، کشورهای مشترک المنافع و جهان در سوگ درگذشت ملکه ملحق می‌شوم.»

نیکولا استورجن، نخست‌وزیر اسکاتلند، گفت: «اسکاتند ملکه الیزابت را دوست داشت، مرگ او فقدانی عظیم و پایان یک دوران است.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در پیام تسلیتی گفت: «با اندوه عمیق از مرگ ملکه الیزابت دوم مطلع شدیم. به نمایندگی از مردم اوکراین، این ضایعه جبران ناپذیر را به کل بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع صمیمانه تسلیت می‌گویم.»

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، نیز در پیامی اعلام کرد: «از درگذشت ملکه الیزابت متاسفم و عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده سلطنتی و مردم و دولت بریتانیا ابراز می‌کنم.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد درپی درگذشت ملکه بریتانیا، بسیاری از چهره‌های سیاسی در مستعمره‌های پیشین بریتانیا در منطقه کارائیب، خواستار حذف پادشاه بریتانیا به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام این کشورها شده‌اند.

ملکه الیزابت دوم که با ۹۶ سال سن، کهنسال‌ترین شهریار جهان به شمار می‌رفت، بهمن‌ ماه گذشته، هفتادمین سالگرد آغاز سلطنت خود را جشن گرفت.

الیزابت وینزر که‌ در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در محله میفر در مرکز لندن به دنیا آمد، در سال ۱۹۵۲ و در پی درگذشت پدرش،‌ جُرج ششم، به سلطنت رسید.

او صاحب رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در بریتانیا است.

الیزابت دوم همراه همسرش، فیلیپ،‌ در یک سفر کاری در آفریقا بود که خبر مرگ پدر و آغاز سلطنت خود را شنید.

مراسم تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم،‌ یک سال و چهار ماه بعد،‌ در دوم ژوئن سال ۱۹۵۳ برگزار شد.

مقام سلطنت در پادشاهی مشروطه بریتانیا تشریفاتی است و ملکه یا پادشاه بریتانیا در جایگاه رییس حکومت پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی،‌ اختیارات اجرایی ندارد.

ملکه الیزابت در بیش از هفت دهه سلطنت خود بر بریتانیا، ۱۵ نخست‌وزیر دید: اولین نخست‌وزیر دوره سلطنت ملکه الیزابت،‌ وینستون چرچیل بود و لیز تراس، پانزدهمین آنان به شمار می‌رود.

ملکه بریتانیا همچنین در زمان سلطنت خود با ۱۳ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا دیدار کرد.

دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا، در اکتبر ۱۹۵۷ میزبان ملکه جوان بریتانیا در کاخ سفید بود و ملکه الیزابت سال گذشته در نخستین سفر خارجی جو بایدن، چهل و هفتمین رییس‌جمهوری آمریکا از زمان رسیدنش به قدرت،‌ میزبان او در کاخ وینزر بود.