دولت آلبانی از حملات سایبری دوباره ایران به این کشور خبر داد

وزارت کشور آلبانی شنبه 19 شهریور اعلام کرد که ساختارهای دیجیتال این کشور مجددا از سوی ایران هدف حملات سایبری قرار گرفته است.

این وزارتخانه همچنین افزود که «نتایج اولیه نشان می‌دهد که این حمله سایبری از همان مبدا حملات قبلی صورت گرفته است».

وزارت کشور آلبانی در این‌باره توضیح داد که شامگاه جمعه سامانه‌های مرزی این کشور دوباره همانند حملات ژوئیه گذشته که مبدا آن ایران بوده و به قطع روابط دیپلماتیک تیرانا با تهران منجر شد، هدف حملات سایبری قرار گرفته است.

به گفته این وزارتخانه شب گذشته معلوم شد که سامانه‌های ارسال پیام متعلق به پلیس آلبانی در معرض حملات سایبری مشابهی نظیر آن‌چه در ماه ژوئیه درگاه دیجیتال دولت آلبانی را هدف قرار داده بود، قرار گرفته است.

به گفته وزارت کشور آلبانی «حملات سایبری شب گذشته همانند حملات سایبری ماه ژوئیه اخیر منشأ واحدی داشته‌اند» و در پی آن مقامات امنیتی موقتا همه سامانه‌ها و از جمله آن سیستم مدیریت داده و اطلاعات کنترل ورود و خروج افراد از گذرگاه‌های مرزی این کشور را بسته‌اند.

رسانه‌های محلی آلبانی گزارش دادند درپی حمله سایبری جدید به سامانه‌های پلیس مرزی این کشور، دست‌کم در دو گذرگاه مرزی در جنوب این کشور، صف‌های طولانی شکل گرفت.

از طرفی ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی شنبه در «توییتر» نوشت « شب گذشته حمله سایبری دیگری و این بار علیه سامانه عمومی مدیریت اطلاعات انجام شد، از همان تجاوزکارانی که حملات مشابه قبلی آنها عملا رصد و شناسایی شده و از سوی آلبانی و کشورهای دوست محکوم شده است».

نخست‌وزیر آلبانی تاکید کرد که مسئولان این کشور با کشورهای متحد در حال هماهنگی‌های دفاعی در این ارتباط است.

آلبانی روز ۱۶ شهریور به دنبال حمله‌های گسترده سایبری به زیرساخت‌های این کشور در تیر ماه، روابط خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد و به دیپلمات‌ها، کارکنان سفارت و دیگر وابستگان جمهوری اسلامی ۲۴ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد این کشور وزارت اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، را به دلیل شرکت در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش تحریم کرد.

واشینگتن خاطرنشان کرد عوامل تحت حمایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کرده‌اند.

همزمان با ادامه واکنش‌ها به قطع روابط آلبانی با ایران به دلیل حملات سایبری هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی، شرکت مایکروسافت درباره حملات باج‌افزاری گروه هکری «دِوْ ۰۲۷۰ ( DEV-0270)» وابسته به ایران، هشدار داد.

بر اساس این گزارش، این گروه یکی از زیرمجموعه‌های گروه هکری بزرگ‌تری موسوم به «فسفروس» است.

طبق اعلام مایکروسافت، گروه «دِوْ ۰۲۷۰»، به وسیله شرکتی مدیریت می‌شود که فعالیت‌های خود را تحت دو نام مستعار عمومی «سک‌نرد» (Secnerd) و «لایف وب» (Lifeweb) پیش می‌برد.

این مجموعه‌ها همچنین با شرکت «ناجی تکنولوژی هوشمند» که در شهر کرج مستقر است، مرتبط هستند.

گروه هکری «لب دوختگان»، ماه گذشته با انتشار اطلاعاتی دو شرکت «ناجی تکنولوژی» و «افکار سیستم» را وابسته به سازمان اطلاعات سپاه معرفی کرده بود.

دولت آلبانی اخیرا با اعلام این‌که ساختارهای زیربنایی دیجیتال این کشور در ماه ژوئیه گذشته از سوی ایران هدف حملات سایبری قرار گرفته است دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور طرد و روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

همزمان با آن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، آمریکا و بریتانیا ضمن محکوم کردن حملات سایبری ایران به آلبانی، از این کشور عضو ناتو اعلام حمایت کرده و تاکید کردند که تهران را به‌دلیل انجام چنین اقداماتی مجازات خواهند کرد