راهکار جمهوری اسلامی برای جلوگیری از فرار مغزها، افزایش وثیقه

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی وثیقه خروج از کشور دانشجویان علوم‌ پزشکی را افزایش داد.

به گزارش همشهری آنلاین و بر‌اساس اعلام وزارت بهداشت از این پس دانشجویان دکتری حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای خروج از کشور باید به ازای هر سال تحصیلی ۱۵۰ میلیون تومان و دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی ۶۰ میلیون تومان وثیقه تهیه کنند. این رقم پیش از این حدود ۲ میلیون تومان به ازای هر سال تحصیل بود.

بنابراین مصوبه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج یا مهاجرت، باید با تنظیم تعهدنامه رسمی و ضمانت شخصی و با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی، تعهد کنند که پس از انقضاء مدت معین به ایران برمی‌گردند، در غیراینصورت مبلغ وثیقه بانکی یا ملکی از طرف دولت توقیف خواهد شد.

یک ماه قبل، معاون قوه قضائیه گفته‌ بود نباید اجازه دهیم متخصصانمان به راحتی مهاجرت کنند.

جهانگیر با اشاره به افزایش تقاضای پرستاران برای مهاجرت، پدیده مهاجرت متخصصان را یک چالش دانسته و گفته‌بود: «هزینه آموزش هر پرستار در کشور حدود ۲ میلیارد تومان است؛ لذا ما با اتخاذ رویکرد‌ها و سیاست‌های جدید نباید اجازه دهیم نیروی متخصصی که میلیاردها تومان برای رشد او هزینه شده است به راحتی مهاجرت کند.»

«رصدخانه مهاجرت ایران» که زیر مجموعه دانشگاه شریف تهران است، دهم خرداد در گزارشی اعلام‌کرد، «۷۳ درصد پزشکان و پرستاران» به دلیل «مشکلات کشور» و «وضعیت اقتصادی» ایران «میل به مهاجرت» دارند.

سیزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ هم حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از «کاهش تعداد نیروهای کادر تخصصی درمان» همزمان با «افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور» ابراز نگرانی کرده بود.

معاونت علمی ریاست‌جمهوری روز دوشنبه ۲۱ شهریور با اشاره به مصوبه هیات وزیران جمهوری اسلامی اعلام‌ کرد، متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی که شرایط نخبگی دارند، یا متقاضی مهاجرت به ایران هستند از این پس می‌توانند از امتیاز شهروندی در جمهوری اسلامی ایران برخوردار شوند تا در کنار ارائه امتیازهای ویژه به آنها، باعث توسعه علمی کشور شوند.»