سناتور جمهوری‌خواه: بایدن مانند اوباما به معترضین ایرانی خیانت می‌کند

کاتن با اشاره به تظاهرات ده‌ها هزار معترض ایرانی علیه رژیم جمهوری اسلامی در روزهای گذشته گفت، «خیانت» باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به معترضین سال 88 بار دیگر در حال تکرار است.تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در بیانیه‌ای با «نامشروع» خواندن رژیم ایران، اظهار کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل «هوس کورکورانه» برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، مانند باراک اوباما در جریان تظاهرات جنبش سبز به مردم معترض ایران «خیانت» می‌کند.

کاتن در این بیانیه با اشاره به تظاهرات ده‌ها هزار معترض ایرانی علیه رژیم جمهوری اسلامی در روزهای گذشته گفت، «خیانت» باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به معترضین سال 88 بار دیگر در حال تکرار است.

این سناتور آمریکایی در این بیانیه یادآوری کرد، مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله ایرانی توسط پلیس «گشت ارشاد» ایران به قتل رسید و ده‌ها نفر در جریان اعتراض به این واقعه کشته و زخمی شدند، اما «جو بایدن و دموکرات‌ها در واشینگتن ترجیح می‌دهند به توافقی دیگر با آیت‌الله‌ها دست پیدا کنند.»

به گفته کاتن، مرگ مهسا امینی یادآور «چهره واقعی» جمهوری اسلامی است. رژیمی که در سال 88 برای سرکوب و قتل معترضین اقدام کرد، اما اوباما عمدا آن‌ها را با هدف دستیابی به توافق هسته‌ای نادیده گرفت.

او در همین زمینه «سکوت» بایدن در برابر سرکوب معترضین در ایران را «دژاوو» (آشناپنداری) خواند و گفت: «اوباما با خونسردی به انقلابیون سبز خیانت کرد، زیرا تنها هدف اصلی او توافق فاجعه‌آمیز هسته‌ای با ایران بود.»

«پوچ‌ترین کلمات»
جو بایدن روز گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، معترضان ایرانی را شجاع خواند و گفت: «در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که برای حفاظت از حقوق اساسی خود هم‌اکنون تظاهرات می‌کنند، می‌ایستیم.»

تام کاتن در بیانیه خود، این اظهارات بایدن را «پوچ‌ترین کلمات» برای سرزنش جمهوری اسلامی توصیف کرد.

کاتن در ادامه از همکاران خود خواست تا در کنار او برای حمایت از مردم ایران ایستاده و در این زمینه افزود: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم جو بایدن اشتباهات باراک اوباما را تکرار کرده و بار دیگر به مردم شجاع ایران خیانت کند.»

اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران که شروع آن با قتل مهسا امینی آغاز شد، برای پنجمین شب متوالی ادامه یافت. در اغلب شهرهای ایران، تجمعات گسترده معترضان با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی، اعتراض‌ها در ایران کماکان در حال گسترش است. دسترسی به اینترنت محدود و گزارش‌های پرشماری از قطع کامل شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است.