ششمین شب تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران؛ ادامه خشونت و قطع اینترنت/معترضان با شعار «مرگ بر این ولایت» در خیابان مانده‌اند

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در پی ناکامی سرکوب و اقدامات خشونت‌بار علیه معترضان همچنان قصد دارند با فرستادن پیامک‌های تهدید و هشدار‌آمیز به کاربران تلفن‌های همراه، مردم ایران را از پیوستن به موج فزاینده تظاهرات آزادی‌خواهانه در این کشور بازدارند.تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران که در اعتراض به خشونت‌ علیه زنان و در واکنش به قتل مهسا امینی در بازداشت و شکنجه ماموران گشت ارشاد شعله‌ور شد، به‌رغم تداوم خشونت و سرکوب شدید علیه معترضان و فشارها بر خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان برای ششمین شب متوالی و با پیوستن شمار زیادی از مردم در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت.

گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که اینترنت در بسیاری از نقاط این کشور یا کاملا قطع شده یا سرعت آن به شدت محدود شده است.

شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و پیام‌رسان «واتس‌اپ» نیز بدون فیلترشکن قابل دسترسی نیستند. همچنین گزارش‌هایی از فیلتر شدن واتس‌اپ برای شهروندانی که با شماره ایرانی خود در خارج از مرزهای این کشور از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند، مخابره شده است.در ادامه تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران شامگاه پنج‌شنبه 31 شهریور، معترضان در خیابان نیاوران تهران تجمع کرده و با فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله» علیه علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.قطع دسترسی کاربران ایرانی واتس‌اپ در خارج از این کشور باعث شده درباره احتمال همکاری «متا»، شرکت دارای مالکیت شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و اپلیکیشن واتس‌اپ، با رژیم ایران گمانه‌‌هایی مطرح شود.

در پاسخ اما، شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ پنج‌شنبه 31 شهریور در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که شماره‌های تماس کاربران ایرانی را مسدود نکرده است.

این شبکه همچنین نوشت: «در تلاش هستیم که دوستان ایرانی خود را در ارتباط نگه داریم و هر اقدامی را در حد توان فنی خود انجام خواهیم داد تا خدمات خود را فعال و مداوم نگه داریم.»در خیابان‌ها نیز، به‌رغم اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی و قطع اینترنت، معترضان در تهران حضور گسترده داشتند و علیه رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند. همزمان صفحه توئیتر «1500 تصویر» که اخبار مربوط به اعتراضات را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیو‌هایی از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی رژیم به سوی معترضان در تهران خبر داده است.سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاوه» نیز با انتشار ویدیویی از محاصره ساختمان کلانتری در شهر اشنویه در استان آذربایجان غربی خبر داده و نوشته است که ماموران داخل این ساختمان به سمت معترضان آتش گشوده‌اند.
ویدیوها از سنندج نیز حاکی از درگیری مردم با ماموران امنیتی است.همزمان، تصاویری از پیامک‌های فله‌ای ستاد خبری وزارت اطلاعات ایران به دست «العربیه فارسی» رسیده که نشان می‌دهد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در پی ناکامی سرکوب و اقدامات خشونت‌بار علیه معترضان همچنان قصد دارند با فرستادن پیامک‌های تهدید و هشدار‌آمیز به کاربران تلفن‌های همراه، مردم ایران را از پیوستن به موج فزاینده تظاهرات آزادی‌خواهانه در این کشور بازدارند.

از صبح روز پنج‌شنبه موج جدید و گسترده‌ای جهت بازداشت فعالان مدنی و سیاسی آغاز شده است. بنا بر اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حسین رونقی، فعال آزادی بیان و اینترنت در تهران بازداشت شده است. در شهرهای کردنشین، محمد ولی‌زاده، دانشجوی فیزیک دانشگاه ارومیه، ژینا مدرس گرجی، فعال حقوق زنان در سنندج و مژگان کاووسی، نویسنده کُرد در منزل شخصی خود بازداشت شده‌اند.سرکوب در ایران، در حالی به روال سال‌های گذشته با قطع اینترنت شدت گرفته که روزنامه «کیهان» در یادداشتی پنج‌شنبه از برگزاری تجمع هواداران حکومت در چند روز آینده خبر داده است.

حسین رونقی :‌ماموران موفق به دستگیری من نشدند، برای ایران جان می‌دهم

حسین رونقی فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ضمن رد اخبار دستگیری خود، با انتشار ویدیویی گفت: «ماموران تلاش کردند با حمله مذبوحانه به خودروی من ، من را متوقف و دستگیر کنند اما موفق به این اقدام نشدند.» او در توضیح نحوه تلاش برای دستگیری خود افزود: « در زمان انجام مصاحبه تلویزیونی ماموران به مقابل درب محل سکونت من آمدند اما من از درب پارکینگ با خودرو فرار کردم.»

حسین رونقی همچنین گفت:« ماموران با لباس شخصی و پنجه بوکس به ماشینم حمله کردند و سعی داشتند با یک دستگاه آمبولانس راه من را سد و مرا دستگیر کنند که موفق به اجرای نقشه خود نشدند.»

آقای رونقی با تاکید بر ادامه حضور در ایران تصریح‌کرد: «روز شنبه با حضور وکیلم در دادسرای اوین حاضر شده و از لحظه نخست دستگیری اعتصاب خشک خواهم‌کرد.»

این فعال سیاسی تاکید کرد تا پایان جان برای این مردم و آزادی مقاومت خواهم‌کرد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، از تهران خواسته که یلدا معیری، عکاس‌خبرنگاری را که هنگام پوشش اعتراضات، از بازداشت خود خبر داده‌ بود، آزاد کند.

یلدا معیری که درگیری‌ها و بلایای طبیعی در کشورهایی از جمله افغانستان، عراق و پاکستان را پوشش می‌داد، روز دوشنبه هنگام مستندسازی از ناآرامی‌ها در پایتخت ایران، بازداشت شد.

معیری در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اگر اتفاقی برای من بیفتد، رژیم مسئول است. از نزدیک به یک هفته پیش، به‌دلیل مرگ مهسا امینی، زنی ۲۲ ساله که به‌اتهام بی‌حجابی در بازداشت پلیس بود، اعتراضاتی گسترده در سراسر ایران در حال برگزاری است.

عادل فردوسی‌پور هم با انتشار ویدیویی به رخدادهای اخیر واکنش نشان داد.در خبری دیگر سلیم حقیقی پدر میلان حقیقی ، نوجوانی که کمتر از ۲۰ ساعت قبل در اعتراضات شهرستان اشنویه در استان کردستان با شلیک مستقیم گلوله کشته‌شد در نخستین گفت‌و‌گوی خود با یک رسانه خارج از کشور گفت: پسر من که تنها فرزندم بود برای اعتراض به قتل مهسا امینی به خیابان رفته‌بود اما ماموران امنیتی با شلیک مستقیم جان او را گرفتند.

او افزود: پسر من فقط به دنبال آزادی و زیستن در آرامش بود اما جانش را گرفتند و او را در حسرت آزادی به خون کشیدند.

سلیم حقیقی در گفتگو با منوچهر پردل، همکار صدای آمریکا با تاکید بر لزوم ادامه مسیر همه گکشته‌شدگان راه آزادی تا رهایی از شر دشمن تصریح‌کرد:‌ « همه شهدای ما با افتخار رفتند و حالا ما باید راه آنها را ادامه دهیم تا مردمی که به پا خاسته‌اند به نتیجه برسند.»شماری از معترضان در بلوار اندرزگو در شمال تهران شامگاه پنج‌شنبه در خیابان تظاهرات می‌کنند و گروهی از ماشین‌ها نیز با بوق زدن آنها را حمایت می‌کنند.

اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران ابتدا با قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، ولی به سرعت کلیت نظام سیاسی ایران و رهبری آن علی خامنه‌ای را هدف گرفت.

معترضان طی روزهای اخیر برخی مراکز دولتی را به محاصره در آورده و خودروها و کانکس پلیس را به آتش کشیده‌اند. برخی معترضان روز چهارشنبه در تهران شعار، «وای به روزی که مسلح شویم» سر می‌دادند.

مهسا امینی زن جوان 22 ساله‌ای بود که روز سه‌شنبه 22 شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شد و روز جمعه 25 شهریور در پی شدت جراحات وارده در اثر شکنجه ضربه مغزی شده و در بیمارستان کسرای تهران جان باخت.