نمایندگان کنگره: وزارت خزانه‌داری برای اینترنت ماهواره‌ای ایران اقدام فوری کند

شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و پیام‌رسان «واتس‌اپ» از روز گذشته در ایران بدون فیلترشکن قابل دسترسی نیستند.شماری از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در نامه‌ای اعلام کردند که با توجه به اعتراضات گسترده در ایران و قطع اینترنت، از ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری خواستند تا به ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس اجازه دهد امکان ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای ایرانیان فورا فراهم کند.

ایلان ماسک، اخیرا اعلام کرد که برای تامین اینترنت ماهواره‌ای برای ایران معافیت از تحریم‌ها را از خزانه‌داری آمریکا درخواست می‌کند؛ قانونگذاران از وزیر خزانه‌داری خواستند که پس از دریافت درخواست ماسک، به سرعت با آن موافقت کند.

نامه نمایندگان کنگره که به ابتکار کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه، و تام مالیناوسکی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده تهیه شده، به وزیر خزانه‌داری، تاکید کرده است که برای دسترسی ایرانیان به اینترنت باید همه موانع اداری فورا برداشته شود.

تام مالیناوسکی در این خصوص گفت: «مردم ایران برای دادخواهی مهسا به خیابان‌ها آمده‌اند. ما باید سهم خود را انجام داده و اطمینان حاصل کنیم ارتباط آنها با جهان خارج قطع نمی‌شود.»

به گزارش «بلومبرگ»، یک سخنگوی خزانه‌داری گفت که این سازمان هم‌اکنون مجوز برخی خدمات مرتبط با ارتباط اینترنتی شامل آنهایی که از ترمینال‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند را صادر کرده است.

وزارت خزانه‌داری پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برای صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، نیازی به درخواست مجوز نیست.

گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که اینترنت در بسیاری از نقاط این کشور یا کاملا قطع شده یا سرعت آن به شدت محدود شده است.

شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و پیام‌رسان «واتس‌اپ» نیز بدون فیلترشکن قابل دسترسی نیستند. همچنین گزارش‌هایی از فیلتر شدن واتس‌اپ برای شهروندانی که با شماره ایرانی خود در خارج از مرزهای این کشور از این اپلیکیشن استفاده می‌کردند، مخابره شده است.

در روزهای گذشته، همزمان با افزایش اعتراضات، نگرانی‌ها از احتمال قطع اینترنت ایران و سرکوب معترضان در شرایط بی‌خبری مطلق بالا گرفته است. ایران در اعتراضات آبان 1398، اینترنت کل کشور را برای مدت نزدیک به یک هفته قطع کرد.

اعتراضات ضد‌حکومتی اخیر در ایران که شروع آن با قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، برای ششمین شب متوالی ادامه یافت. در اغلب شهرهای ایران، تجمعات گسترده معترضان با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شد.

مهسا امینی زن جوان 22 ساله‌ای بود که روز سه‌شنبه 22 شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شد و روز جمعه 25 شهریور در پی شدت جراحات وارده در اثر شکنجه ضربه مغزی شده و در بیمارستان کسرای تهران جان باخت.