رئیس شورای ریاستی یمن هنگام سخنرانی رئیسی سالن سازمان ملل را ترک کرد

دولت یمن همواره ایران را به حمایت مالی، سیاسی و پشتیبانی از شبه‌نظامیان حوثی و ارائه قابلیت‌های نظامی پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادها به این گروه جهت ناامن و بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و تهدید ناوبری بین‌المللی در دریای سرخ متهم می‌کند.رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن چهارشنبه 30 شهریور همزمان با آغاز سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نشانه اعتراض علیه دخالت‌های بی‌ثبات کننده تهران در امنیت و ثبات یمن و منطقه و حمایت آن از شبه‌نظامیان حوثی، جلسه مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، رشاد العلیمی پس از پایان سخنرانی رئیس‌ جمهوری ایران که سه‌شنبه انجام شد مجددا به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور سران کشورها، دولت‌ها و مقامات عالی‌رتبه آغاز شده بود، بازگشت.

دولت یمن همواره ایران را به حمایت مادی، لجستیکی نظامی و سیاسی از شبه‌نظامیان حوثی و ارائه قابلیت‌های نظامی پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادها برای ناامن و بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و تهدید ناوبری بین‌المللی در دریای سرخ متهم می‌کند.

طی سال‌های اخیر، شبه‌نظامیان حوثی یک سری حملات موشکی و پهپادی به سایت‌های نیروهای دولتی، تأسیسات اقتصادی حیاتی و ساختارهای غیرنظامی در سعودی و امارات انجام داده‌اند که دولت یمن و متحدان آن این حملات حوثی‌ها را شواهدی بر حمایت مستقیم نظامی ایران از شبه‌نظامیان حوثی تلقی کردند.

دولت یمن همواره از سیاست‌های رژیم ایران و سوء‌استفاده ابزاری تهران از شبه‌نظامیان فرقه‌‌گرا برای مدیریت جنگ‌های نیابتی و ساختن «کانتون‌های فرقه‌‌گرا» در منطقه به شدت انتقاد کرده است.

در همین راستا معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، شامگاه دوشنبه 28 شهریور طی اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد، رژیم ایران از شبه‌نظامیان فرقه‌ای خود در منطقه برای انجام کودتاهای نظامی علیه رژیم‌های قانونی یا کشاندن آنها به خلاء قانون اساسی، ایجاد کانتون‌های فرقه‌‌گرا، برپایی دستگاه‌های موازی با دولت، مدیریت جنگ‌های نیابتی از طریق به‌کارگیری این شبه‌نظامیان برای اقدامات تجاوزکارانه و بی‌ثبات کننده علیه کشورهای عربی و باج‌خواهی از جامعه بین‌المللی استفاده می‌کند.

الاریانی افزود: «اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در مورد احترام به اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها با سیاست‌های رژیم او که منطقه را به عرصه‌ای برای مداخلات خود و پایتخت‌های عربی را به پایگاهی برای فرقه‌گرایی تبدیل کرده است، همخوانی ندارد.»

به گفته وزیر اطلاع‌رسانی یمن، شبه‌نظامیان نیابتی در منطقه خاورمیانه تحت حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و آموزشی رژیم تهران تأسیس شده‌اند و به عنوان نوک پیکانی برای اجرای پروژه توسعه‌طلبانه ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.