اوکراین استوارنامه سفیر ایران در کییف را ابطال کرد

دولت اوکراین جمعه یکم مهر اعلام کرد که یک شهروند غیرنظامی در جریان حمله روسیه با استفاده از پهپادهای انفجاری ساخت ایران، به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور، کشته شده است.

ارتش اوکراین نیز از سرنگون کردن یکی از دو پهپاد انفجاری ساخت ایران خبر داد که توسط نیروهای روسیه علیه اهدافی در خاک اوکراین به‌کار رفته‌ بودند.

بر اساس گزارش «کیف پست»، این پهپادها، از نوع شاهد-136 بودند که توسط ایران طراحی شده‌ و با نام «ژرانیوم-2»در اختیار روسیه قرار دارند.

کیف پست نوشته است که آن‌ها از دریا به منطقه بندری شهر اودسا حمله کرده‌ و یکی از این پهپادها انفجاری و به روش «کامیکازی» به یک ساختمان‌ اداری در این شهر برخورد کرده و آن را تخریب کرده است.

فرماندهی عملیات «جنوب» ارتش اوکراین ضمن تایید خبر کشته شدن یک غیر‌نظامی اوکراینی، از وقوع یک آتش‌سوزی در این شهر در اثر این حمله خبر داده و گفته که آتش‌سوزی تحت کنترل است.

دولت اوکراین جمعه یکم مهر با نشر توییتی اعلام کرد در واکنش به پشتیبانی تسلیحاتی ایران از روسیه در تهاجم آن به این کشور، امروز طی بیانیه‌ای استوارنامه سفیر ایران در کییف را ابطال کرده و به‌طور قابل ملاحظه‌ای شمار دیپلمات‌های شاغل در سفارت ایران را کاهش داده است.

پیش از آن «رویترز» گزارش داده بود که دولت اوکراین در واکنش به پشتیبانی تسلیحاتی تهران از مسکو و استفاده روسیه از پهپادهای انفجاری ایرانی در حمله به این کشور، ضمن کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی از سفیر ایران در کییف نیز سلب اعتماد خواهد کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین نیز از حکومت ایران به‌دلیل ارسال تسلیحات و از جمله آن پهپادهای انتحاری به روسیه جهت استفاده از آن در جنگ اوکراین انتقاد کرد.

پیش از این نیز ارتش اوکراین از سرنگون کردن پهپادهای ساخت ایران خبر داده بود.

ایران در ماه های اخیر در صادرات اقلام مورد تحریم به روسیه مشارکت داشته است. ایران همچنین در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی که به‌دلیل تهاجم پوتین به اوکراین علیه روسیه وضع شده‌اند، نقش فعالی داشته است.

به تازگی نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا سه هواپیمای باری ایران را به دلیل صادرات قطعات الکترونیکی به روسیه تحریم کرده است.