ادامه اعتراضات سراسری در ایران با وجود تهدیدها و سرکوب‌های سنگین؛ افزایش تعداد کشته‌شدگان

پس از گذشت بیش از یک هفته از جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، اعتراضات گسترده ضد حکومتی در سراسر ایران ادامه دارد و معترضان با وجود سرکوب شدید همچنان نارضایتی و خشم خود را با سر دادن شعارهایی خطاب به رهبران و حکومت جمهوری اسلامی ابراز می‌دارند.

پس از تهدیدهای گسترده مقام‌های جمهوری اسلامی همچون ابراهیم رئیسی، محسنی اژه‌ای، وزارت اطلاعات و کشور حالا قرار است امروز یکشنبه سوم مهر ماه، طرفداران جمهوری اسلامی بار دیگر در تهران تجمعی در مخالفت با تظاهرات سراسری داشته باشند.

همزمان دستگاه‌های امنیتی برخوردهای خود را با مردم معترض شدت داده و هر لحظه اخبار جدید از دستگیری و بازداشت افراد مختلفی از روزنامه‌نگار و فعال مدنی گرفته تا دانشجو و جوانان منتشر می‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی هم به جان باختن مهسا امینی ادامه دارد و رهبران کشورهای مختلف جهان از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و به ویژه زنان پایان دهد.

آخرین خبرها، گزارش‌ها، واکنش‌ها و اطلاعات درباره مرگ مهسا امینی و حاشیه‌ها و تجمع‌های اعتراضی در روز یکشنبه دوم مهر را در این مطلب پیگیری کنید.

حدیث، دختری که موهایش را در میانه میدان اعتراض بست، به ضرب گلوله کشته شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شماری از خبرنگاران از جان باختن حدیث نجفی با شلیک مستقیم گلوله به گردن و صورتش خبر داده اند. پیشتر، ویدیویی از همین دختر ۲۰ ساله منتشر شده بود که او را بدون روسری و در حال بستن موهایش در میان تظاهرات در شهر کرج نشان می‌داد.

در صورت تائید این خبر، احتمالا حدیث به یکی دیگر از نمادهای دور اخیر جنبش اعتراضی شهروندان خشمگین ایران بدل خواهد شد.

سایت مجلس هک و شماره نمایندگان منتشر شد

گروه هکری انانیموس می‌گوید مجلس شواری اسلامی ایران را هک کرده و شماره تلفن نمایندگان را در اینترنت منتشر کرده است. پس از این حمله هکری، سایت مجلس ایران قابل دسترسی نیست و کاربران نمی‌توانند وارد سایت شوند.

در توییت مربوط به این خبر که از سوی یکی از حساب‌های کاربری انانیموس منتشر شده، یک فایل پی‌دی‌اف هم به اشتراک گذاشته شده که در آن نام و شماره تلفن تمام نمایندگان مجلس ایران دیده می‌شود.

اصغر فرهادی: جامعه ایران، مسیر سختی را طی کرده و آن‌را به نقطه سرنوشت‌سازی رسانده است

اصغر فرهادی، فیلمساز و کارگردان نامدار با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود از هنرمندان، سینماگران، روشنفکران، فعالین مدنی در سراسر دنیا خواست تا از هر طریق ممکن همبستگی خود را با معترضان ایرانی نشان دهند.

آقای فرهادی که در این ویدیو به زبان انگلیسی صحبت می‌کند می‌گوید که معترضان را دیده و بسیاری از آنها افرادی با سن پایین و ۱۷ و ۲۰ ساله هستند که با وجود خشونت‌هایی که دیده‌اند به تلاش‌های خود برای رسیدن به تلاش‌های خود برای رسیدن به آزادی و حق تعیین سرنوشت ادامه می‌دهند.

او همچنین در ادامه این ویدیو می‌گوید: «این جامعه و خصوصا زنان راه سخت و دردآوری را تا به اینجا طی کرده‌اند و حالا به روشنی به نقطه‌ی سرنوشت سازی رسیده‌اند.»

او در پایان با دعوت از همه برای همراهی با مردم ایران، آن‌را مسئولیتی انسانی خوانده که می‌تواند امید ایرانیان را برای رسیدن به یک هدف زیبا و بزرگ، بیش از پیش تقویت کند.

ایران سفرای بریتانیا و نروژ را احضار کرد

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد سفرای کشورهای بریتانیا و نروژ را در اعتراض به اقدامات رسانه‌ای و واکنش‌ها نسبت به اعتراضات اخیر در ایران احضار کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه، سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا در واکنش به آنچه «فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین علیه جمهوری اسلامی» خوانده شده از سوی مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران احضار شده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که سفیر نروژ در تهران نیز در واکنش به «مواضع مداخله جویانه رئیس پارلمان نروژ در قبال تحولات داخلی ایران» احضار شده است.

همراهی پائولو مالدینی با اعتراضات ایران

پائولو مالدینی اسطوره باشگاه میلان ایتالیا در صفحه اینستاگرام خود با اعتراضات در ایران همراهی کرد. کاپیتان پیشین تیم فوتبال میلان با به اشتراک گذاشتن سه تصویر از اعتراضات ایران نوشته است که همراه زنان ایرانی و خواسته‌های بنیادین آنها است.

او که سابقه سفر به ایران و بازی در مقابل تیم فوتبال پرسپولیس را هم دارد، همچنین تصویری از زنان ایرانی به اشتراک گذاشته که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در حال کوتاه کردن موهای خود هستند.

در روزهای اخیر ستارگان بسیاری در دنیای موسیقی، فوتبال و همچنین سینما با اعتراضات مردم ایران ابراز همدردی کرده بودند.

سایت «خامنه‌ای دات آی آر» هک شد

دسترسی به سایت علی خامنه‌ای با آدرس خامنه‌ای دات آی آر مسدود است و کاربران در صورت مراجعه به این پایگاه با پیام «دسترسی به این صفحه امکان‌پذیر نیست» رو به رو می‌شوند.

پیش از این و سه روز قبل هم هکرهای انانیموس با حمله به پایگاه خبری رهبر جمهوری اسلامی ایران، این سایت را هک کرده بودند.

حسن یزدانی: علی کریمی را آنفالو نکردم؛ سکوتم علامت رضا نیست

حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران، در یک پست اینستاگرامی به شایعات در خصوص آنفالو کردن علی کریمی در شبکه اجتماعی واکنش نشان داد و تاکید کرد که از ابتدا هم علی کریمی را فالو نمی‌کرده که بخواهد او را آنفالو کند. در روزهای اخیر شایعاتی در این رابطه منتشر شده بود که یزدانی بعد از اتفاقات اخیر، علی کریمی را در اینستاگرام آنفالو کرده است.

یزدانی اما که بالافاصله پس از پایان مبارزات خود در مسابقات جهانی بلگراد در یک استوری به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داده و با مردم ابراز همدردی کرده بود، در یک پست جدید اینستاگرامی به حوداث اخیر واکنش نشان داده است. یزدانی در ابتدا با اشاره به اینکه از قبل هم علی کریمی را در اینستاگرام دنبال نمی‌کرده، تاکید می‌کند که برخی از افراد معلوم‌الحال قصد دارند از سکوت او سواستفاده کنند و مردم را در مقابل هم قرار دهند.

او در ادامه این پست اینستاگرامی خود نوشته است: «بنده همیشه داشته‌های اندک خود را مدیون لطف خدا و دعای خیر مردمی می‌دانم که همواره به من محبت داشته‌اند. از همین رو نیز همیشه تلاش می‌کنم به پاس مهربانی ملت عزیزم در روزهای دشوار در کنار مردم عزیز کشورم باشم.»

او در پایان این پست هم نوشته است: «آری، سکوت همیشه علامت رضا نیست.»

بازداشت ۴۵۰ نفر در استان مازندران

محمد کریمی دادستان ساری می‌گوید یک شعبه ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب استان برای بازداشتی‌های حوادث اخیر در مازنداران تشکیل شده تا اتهامات این افراد را بررسی کند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از این مقام قضائی همچنین اضافه کرده که تاکنون ۴۵۰ نفر در این استان دستگیر شده‌اند. کریمی مدعی است که در میان بازداشت شدگان «چندین عضو داعش و کومله» هم حضور داشته‌اند.

ایرنا نوشته که اعتراض‌ها در استان مازندران با «هدایت عوامل ضد انقلاب خارجی» صورت گرفته است.

وزیر کشور: باید با عاملان اغتشاشات اخیر به صورت قاطع، سریع و عبرت‌آموز برخورد شود

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید از «صدماتی که از سوی گروه‌های آشوبگر» به نیروهای انتظامی وارد شده متاثر شده است.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده آقای وحیدی برای بازدید از ۱۱ نفر از نیروهای فراجا که در اعتراضات اخیر مجروح شده‌اند به بیمارستان ولی‌عصر رفته است و در ملاقات خواستار برخورد با عوامل اتفاقات روزهای اخیر شده است. ایرنا به نقل از وحیدی نوشته است: «ما از دستگاه قضا انتظار داریم با عاملان اصلی و سران این اغتشاشات به شکل قانونی، قاطع، سریع و عبرت‌آموز برخورد کند.»

ادامه اعتراض‌های سراسری به رغم تهدیدهای گسترده

با وجود تهدیدهای گسترده و متنوع مقام‌های ارشد و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، شهرها و استان‌های مختلف ایران همچنان صحنه تظاهرات ضد حکومتی در روز شنبه بود و به نظر می‌رسد سیاست‌های سرکوب جمهوری اسلامی نتوانسته مردم ناراضی و خشمگین را به خانه‌ها بفرستد.

بر اساس تصاویری که از تظاهرات روز شنبه منتشر شده شهرهایی چون تهران، کرج، رشت، فومن، تبریز، شیراز، سنندج، ساری، آمل، بابل، مشهد، شاهین‌شهر و شهریار صحنه اعتراضات گسترده خیابانی بوده است. با این حال به دلیل قطعی اینترنت در بسیاری از شهرها و استان‌ها این فهرست کامل نیست و احتمالا مردم معترض در شهرهای دیگر هم در تجمعات خیابانی حضور یافته‌اند.

همچنین بر اساس ویدیوهای منتشر شده ماموران امنیتی و نیروی انتظامی بی‌پروا و به صورت مستقیم به برخی از معترضان شلیک می‌کنند.