وزیر خارجه جمهوری اسلامی: تصاویر ضرب و جرح زنان در ایران ساختگی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای ادعا کرد که در ایران «دموکراسی کامل» وجود دارد و برخی تصاویر خشونت پلیس علیه زنان در کشور «ساختگی» است.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المانیتور، به عنوان تنها وزیر دولت ابراهیم رئیسی، پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس که منجر به اعتراضات گسترده شده، مقابل پرسش‌هایی در زمینه خشونت‌های حکومتی در قبال معترضان به‌ویژه زنان قرار گرفته است.

او در پاسخ به این پرسش که قبول دارد «برای کسانی که خارج از ایران هستند، دیدن این گونه عکس‌ها، دیدن کتک خوردن زنان آزاردهنده است»؟ گفت: «برخی از این عکس‌ها ساختگی هستند. باید بدانید که واکنش آن‌ها [نیروهای پلیس] به اغتشاشگران است.»

وی افزود: «آن‌چه در اولین روز اعتراضات رخ داد، احساسات و عواطف مردم بود… اما الان تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اینترنتی مردم را تشویق می‌کنند که به خیابان‌ها بیایند، آشوب بر پا کنند و حکومت را تغییر دهند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در عین حال درباره معترضانی که در خیابان‌ها کشته‌ شده‌اند نیز ادعا کرد که «این افراد توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند. بسیاری از آن‌ها توسط اغتشاشگران کشته شدند».

اظهارات وی در شرایطی مطرح شده که ویدئوهای بسیاری از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و گارد ویژه به معترضان و ضرب و جرح شدید آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

امیرعبداللهیان در عین حال به خبرنگار المانیتور پیشنهاد کرده که «به ایران سفر کنید تا ببینید در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ آزادی بیان، آزادی عمل مردم و همچنین [آزادی] حجاب».

وی افزود: «در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. خودتان باید ببینید.»

این ادعاها با وجود انتشار تصاویر و ویدئوهای بی‌شماری از خشونت ماموران گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری از جمله ضرب و شتم زنان، استفاده از قلاب زنده‌گیری حیوانات برای بازداشت آنها و بی‌توجهی کامل به وضعیت جسم و روحی بازداشت‌شدگان مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران در عین حال مدعی شده که همه قوا و حاکمیت در ایران تلاش می‌کنند «حقیقت» درباره مرگ مهسا امینی مشخص شود، اما آمریکا از «احساسات پاک» مردم ایران استفاده می‌کند.

وی در حالی تلاش کرده جمهوری اسلامی را در تلاش برای کشف حقیقت نشان دهد که پزشکی قانونی به عنوان یکی از نهادهای رسمی حاکمیتی، برخلاف اظهارات خانواده مهسا امینی، هرگونه ضرب و جرح وی را تکذیب کرده و علت مرگ را «بیماری زمینه‌ای» این زن جوان معرفی می‌کند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، ساعاتی پس از بازداشت از سوی نیروهای گشت ارشاد، دچار مرگ مغزی شد و سه روز بعد جان باخت.

شاهدان عینی در گفت‌و‌گو با خانواده وی از ضرب و جرح شدید او خبر دادند و چندین پزشک مستقل نیز با مشاهده تصاویر پزشکی او، این موضوع را تائید کردند.

این در حالی است که شماری از نمایندگان مجلس و دیگر مقام‌های مسئول، این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنند.

به دنبال مرگ مهسا بر اثر خشونت پلیس، شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراضات گسترده‌ای است؛ پاسخ حاکمیت به این اعتراضات نیز تاکنون فقط خشونت بوده است.