دوازدهمین روز اعتراضات در ایران؛ تا کنون دست‌کم ۱۶ خبرنگار بازداشت شده‌اند

دور جدید اعتراضات مردمی در ایران که از ۲۵ شهریور با کشته شدن مهسا امینی، شهروند ایرانی ساکن سقز در اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد تهران آغاز شد، وارد دوازدهمین روز خود شده است.

با وجود محدودیت‌های شدید وضع شده در ایران برای استفاده از اینترنت، خبرهایی که از داخل کشور می‌رسد حاکی از تشدید اعتراضات و همزمان تشدید خشونت دستگاه سرکوب حکومت در مقابل معترضان عمدتا جوان است.

به موازات ادامه اعتراضات در خیابان‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی نیز مللو از پیام‌هایی شده که از سوی چهره‌های برجسته ایرانی و بین‌المللی در اعلام همبستگی با معترضان ایران منتشر می‌گردد.

تجمعات اعتراضی نیز در اقصی نقاط جهان در حمایت از معترضان ایرانی و فشار بر جامعه بین‌الملل برای انجام اقدامی موثر در قبال حکومت سرکوبگر همچنان در حال برگزاری است.

آخرین خبرها، گزارش‌ها و واکنش‌ها دربارۀ اعتراضات آزادیخواهانۀ مردم ایران و اقدامات بین‌المللی در این راستا در روز چهارشنبه ۶ مهر را در این مطلب پیگیری کنید.

تظاهرات در چابهار در اعتراض به تجاوز یک دختر بلوچ و قتل مهسا امینی

تظاهرکنندگان شامگاه سه‌شنبه ساختمان فرمانداری، کیوسک راهنمایی و رانندگی و دو بانک را در شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان آتش زدند.

در تصاویری که از این اعتراضات منتشر شده است شعار «تجاوز، جنایت، لعنت به این ولایت» به گوش می‌رسد. معترضان قتل مهسا امینی را نیز از عوامل تجمع خود برشمرده‌اند.

فرمانده انتظامی چابهار متهم شده که به دختری ۱۵ ساله تجاوز کرده است. وی تا کنون به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

پیشتر مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه راسک، با تایید خبر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار خواستار مجازات هرچه سریعتر او شده بود.

امیرعبداللهیان: تصاویر ضرب و شتم معترضان «ساختگی» است؛ تغییر حکومتی انجام نخواهد شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفتگویی با وبسایت المانیتور ضرب و شتم معترضان در ایران را «ساختگی» خوانده و گفته است اکثر قربانیان تظاهرات به دست «اغتشاشگران» کشته شده‌اند.

اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی است که طی روزهای اخیر تصاویر متعددی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سوی تظاهرکنندگان به ثبت رسیده است.

آقای امیرعبدالهیان ایران را دارای «دموکراسی کامل» عنوان کرده و گفته است زنان با میل خود و به تبعیت از قوانین حجاب بر سر می‌گذارند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین در گفتگو با رادیو ان‌پی‌ار آمریکا گفته است قطع اینترنت در ایران به منظور ایجاد «راحتی و آرامش برای مردم» صورت گرفته است. وزیر خارجه ایران گفت: «من اطمینان می‌دهم که اتفاق بزرگ و مهمی در ایران در حال رخ دادن نیست، تغییر حکومتی در ایران انجام نخواهد شد.»

وی با اشاره به مرگ مهسا امینی، اضافه کرده است که «ده‌ها مورد مشابه در آمریکا و انگلیس» به وقوع پیوسته است.

هکرهای انانیموس: «مدارک پولشویی» را از بانک ملی ایران به دست آورده‌ایم

یک گروه سایبری موسوم به هکرهای «انانیموس» اعلام کرده است با نفوذ به پایگاه‌ داده‌های بانک ملی ایران، مدارکی به دست آورده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی مقادیر زیادی را از طریق «افرادی فاسد» در اروپا پولشویی کرده است.

این گروه گفته است این مدارک را به زودی و پس از ارائه به نهادهای مقابله با پولشویی، منتشر خواهد کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: تاکنون دست‌کم ۱۶ خبرنگار بازداشت شده‌اند

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در آخرین اعلامیه خود دربارۀ اعتراضات ایران، از دستگیری دو خبرنگار دیگر این‌بار در سیرجان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است که بتول بلالی و سمیرا علی‌نژاد که برای پاره‌ای توضیحات احضار شده بودند، سرانجام بازداشت به زندان سیرجان منتقل شده‌اند.

این فدراسیون ضمن اشاره به اینکه تاکنون دست‌کم ۱۶ روزنامه نگار در جریان این اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، بار دیگر خواستار آزادی آنها و رفع محدودیتهای دسترسی به اینترنت در کشور شد.