حمایت گسترده هالیوود از خیزش سراسری مردم ایران


جیسون موموآ، بازیگر آمریکایی، در استوری اینستاگرامی خود در حمایت از معترضان ایران، پوستر تجمع ایرانیان لس‌آنجلس در روز شنبه را بازنشر کرد

جسیکا چستن: جمهوری اسلامی خبرنگاران را بازداشت و اینترنت را قطع کرده است، اما مردم ایران ساکت نخواهند شد
هنرمندان زن مشهور هالیوود همچون جسیکا چَستِن، پادما لاکشمی، اِوا مِندِز و کیم کارداشیان همبستگی خود را با خیزش سراسری مردم ایران اعلام کردند.

جسیکا چستن، بازیگر فیلم محبوب «بیناستاره‌ای» و برنده جایزه اسکار، چندین پست درباره قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد جمهوری اسلامی به اشتراک گذاشت و نوشت: «مرگ مهسا باعث شد هزاران ایرانی به خیابان‌ها بیایند و خواستار پایان دادن به خشونت و تبعیض علیه زنان شوند. ده‌ها تن از آنها کشته شده‌اند.»

چستین در ادامه نوشت: «در تلاش برای فرونشاندن تظاهرات، جمهوری اسلامی خبرنگاران را بازداشت و اینترنت را قطع کرده است، اما مردم ایران ساکت نخواهند شد. من در کنار زنان ایرانی هستم و صدای آنها را از راه دور تقویت می‌کنم. وقتی یک زن مورد حمله قرار می‌گیرد، این حمله به همه ماست.»

پادما لاکشمی که به خاطر بازی در نقش میزبان در سریال «سرآشپز برتر» مشهور است، و سفیر هنرمندان اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا برای حقوق مهاجران و زنان است، در اینستاگرام خود فیلمی را به اشتراک گذاشت که مرگ امینی در ایران را با مرگ جورج فلوید در آمریکا مقایسه می‌کرد. لاکشمی تاکید کرد: «افراط‌گرایی مذهبی و انقیاد زنان تحت عنوان اخلاق در هر کشوری اشتباه است».

اوا مندز، هنرپیشه فیلم‌های محبوبی همچون «سریع و خشمگین» و «هیچ» پست دوست ایرانی خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و به هوادارانش توصیه کرد آگاهی خویش را درباره مشکلات زنان ایران و مبارزات آنها در برابر بی‌عدالتی حکومتی افزایش دهند.

کیم کارداشیان، مدل و مجری برنامه‌های تلویزیونی، که کنشگر مسائل عدالت کیفری است و در رشته حقوق تحصیل می‌کند، در حساب اینستاگرام خود پست‌هایی درباره وضعیت تراژیک مردم ایران و ارمنستان به اشتراک گذاشت. کارداشیان ارمنی-آمریکایی است و درباره نسل‌کشی ارامنه در سال 1915، که دولت آمریکا اخیرا آن را به رسمیت شناخت، مواضع صریحی گرفته است.