آمریکا 10 شرکت و یک نفتکش تسهیل‌کننده فروش نفت ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا،


خزانه‌داری آمریکا: تحریم شدگان شبکه‌ای بین‌المللی از شرکت‌هایی هستند که در فروش صدها میلیون دلار نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به مشتریان نهایی در جنوب و شرق آسیا نقش داشته‌اند

وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اقدامات تحریمی خود علیه تجارت نفت ایران، 10 شرکت و یک نفتکش که با نقض و دور زدن تحریم‌ها در تسهیل فروش نفت ایران نقش داشتند را تحریم کرد.

خزانه‌داری ایالات متحده پنج‌شنبه 7 مهرماه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد شبکه‌ای بین‌المللی از شرکت‌هایی که در فروش صدها میلیون دلار نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به مشتریان نهایی در جنوب و شرق آسیا نقش داشته‌اند را تحریم کرده است.

بنا بر این بیانیه، در این رابطه چندین کارگزار ایرانی و چند شرکت پوششی که برای دور زدن تحریم‌ها در امارات، هنگ‌کنگ و هند فعالیت می‌کردند، توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم شده‌اند.

آمریکا اعلام کرده که این شرکت‌ها، نقل و انتقالات مالی و حمل‌و‌نقل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران را تسهیل کرده‌ و نقش مهمی در پنهان کردن مبدا محموله‌های ایرانی داشته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرده این شرکت‌ها به دو شرکت‌ پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس (PGPICC) که پیش‌تر تحریم شده بودند، برای انتقال پول و ارسال نفت ایران به خریداران آسیایی، کمک کرده‌اند.

دولت آمریکا همچنین دو نهاد مستقر در چین، شامل شرکت ذخیره‌سازی و حمل و نقل Zhonggu و شرکت کشتیرانی WS را به‌دلیل مشارکت در فروش نفت و پتروشیمی ایران تحریم کرده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این‌باره گفته است: «ایالات متحده به محدود کردن شدید فروش غیرقانونی نفت و پتروشیمی ایران، متعهد است. تا زمانی که ایران از احیای برجام امتناع کند، ایالات متحده به اعمال تحریم‌های خود علیه فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران ادامه خواهد داد.»

دولت آمریکا اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به برجام، این تحریم‌ها قابل بازگشت است ولی گفته است که تازمانی‌که ایران از احیای برجام امتناع کند، این تحریم‌ها، «به طور منظم» ادامه خواهد یافت.

آمریکا همچنین تاکید کرده که هر شخص و نهادی که در تسهیل خرید و فروش‌ها و معاملات غیرقانونی نفت ایران نقش دارد، اگر می‌خواهد مشمول تحریم‌های ایالات متحده نشود، باید فورا دست از همکاری با ایران بکشد.

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا در حالی اعمال می‌شوند که هفته گذشته، دولت این کشور، چندین فرد و نهاد ایرانی، از جمله پلیس امنیت اخلاقی ایران «گشت ارشاد» را در واکنش به قتل مهسا امینی، خشونت علیه زنان و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان ایرانی تحریم کرد.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفته گذشته فهرست تحریم‌های مربوط به صادرات خدمات و تجهیزات مربوط به اینترنت را به روز رسانی کرد تا شرکت «اسپیس‌ایکس» بتواند فناوری‌ها و خدمات اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را برای ایرانیان فراهم کند.

اسامی شرکت‌ها و نفتکش:

۱- شرکت کشتی‌رانی کلارا، مستقر در امارات
۲- شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، مستقر در ایران
۳- شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، مستقر در ایران
۴- گروه هلدینگ ام‌ال، مستقر در هنگ‌کنگ چین
۵- شرکت سی‌یرا ویستا، مستقر در هنگ‌کنگ چین
۶- شرکت پتروشیمی تیبالاجی، مستقر در هند
۷- شرکت فیرگو مارین، مستقر در امارات
۸- شرکت کشتی‌رانی دبلیو.اس، مستقر در هنگ‌کنگ چین
۹- شرکت حمل و نقل و انبار ژانگو، مستقر در چین
۱۰- نفت‌کش گاس‌الور، تحت پرچم پاناما