چهاردهمین شب اعتراضات؛ خیزش اهواز و کشتار معترضان در بلوچستان

در چهاردهمین شب اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، شامگاه جمعه، 8 مهر معترضان در شهرهای مختلف استان خوزستان، از جمله اهواز، آبادان و دزفول تجمع‌های گسترده‌ای برگزار کردند.

در اهواز، معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده و در دزفول در شمال استان خوزستان از نیروهای انتظامی خواستند که به صفوف مردم پیوسته و از معترضان حمایت کنند.

تظاهرات همچنین در شهرهای تهران، سقز، سنندج، مشهد، کرمان و زاهدان ادامه داشت و معترضان ضمن سر دادن بانگ آزادی‌خواهانه، علیه خشونت و استبداد رژیم جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه‌ای شعار دادند.

نیروهای سپاه پاسداران ایران در شهر زاهدان، مرکز اقلیم بلوچستان، نمازگزارانی که به عدم رسیدگی به پرونده تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر 15 ساله اهل چابهار معترض بودند را با هلی‌کوپتر به رگبار بستند.

در ویدیوهایی که از مصلای زاهدان منتشر شده، به وضوح نشان می‌دهد که نمازگزاران در صحن مصلی نشسته‌اند که صدای تیراندازی آغاز می‌شود.

همچنین ویدیوهایی نیز از به رگبار بستن شهروندان، که زنان و کودکان نیز در میان آن‌ها هستند، در مقابل کلانتری 16 زاهدان منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» اعلام کرده‌ که 19 نفر از معترضان در این درگیری‌ها کشته و 15 نفر نیز زخمی شده‌اند. این در حالیست که کمپین فعالین بلوچ تعداد جان باختگان را 58 نفر و تعداد زخمی‌ها را 270 نفر اعلام کرده است.

ویدیوهایی که از بیمارستان زاهدان در روز جمعه منتشر شده، نشان می‌دهد بیمارستان مرکزی این شهر، هیچ تخت خالی ندارد و زخمی‌ها در حالی‌که درد می‌کشند، منتظرند تا به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

گزارش‌ها از شهرهای دیگر ایران نیز حاکی از تداوم اعتراضات در تهران، سقز و مشهد در شامگاه جمعه هشتم مهرماه است. در مشهد با وجود تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی به سوی مردم، معترضان به حضور خود در خیابان ادامه می‌دهند. در تهران نیز، معترضان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

قطع اینترنت در کُردستان و بلوچستان
از سویی وب‌سایت «نت بلاکس» که محدودیت‌های اینترنت را در جهان رصد می‌کند، شامگاه جمعه از قطع اینترنت در استان‌های کُردستان و بلوچستان خبر داد.

اینترنت زمانی قطع شده که اعتراضات در استان‌ کُردستان گسترش یافته و بلوچستان نیز صحنه خشونت شدید ماموران امنیتی علیه معترضان بود.

فراخوان گسترده و جهانی برای سرنگونی رژیم ایران
در حالی‌که برای روز شنبه 9 مهرماه به ابتکار «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی» در سرتاسر جهان فراخوان تجمع صادر شده، 8 تشکل آذربایجانی نیز در یک بیانیه، از مردم تُرک خواسته‌اند که در هر کجای ایران که هستند، «از آستارا تا همدان»، به خیابان‌ها بیایند و برای آزادی فریاد بزنند.

شماری از خانواده جان‌باختگان دهه 60 نیز که با نام «دادخواهان خاوران» فعالیت می‌کنند در بیانیه از حمایت خود از مردم معترض ایران خبر داده و از شهروندان ایرانی ساکن خارج خواسته‌اند، روز شنبه هر کجا که هستند به اعتراضات مردم ایران بپیوندند.

بازداشت شهروندان اروپایی
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای جمعه مدعی شد تعدادی از افراد از جمله «‌9 تبعه خارجی» را در «صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات جاری در ایران شناسایی و بازداشت کرده است.

همزمان خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اعلام کرده که ایران، 9 شهروند خارجی از آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و دیگر کشورها را به اتهام حمایت از تظاهرات ضدحکومتی جاری در این کشور بازداشت کرده است.

تداوم حمایت‌های داخلی و بین‌المللی
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه به «العربیه» گفت که آمریکا در حال بررسی امکان اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران است. او توضیح داد: «به‌دلیل سرکوب اعتراضات در جستجوی اهدافی جدید به‌منظور اعمال تحریم‌ها علیه ایران هستیم.»

همچنین شارلیز ترون، بازیگر برنده اسکار و از چهره‌های سرشناس هالیوود نیز جمعه همبستگی خود را با معترضان به جان باختن مهسا امینی ابراز کرد و گفت که «ما به گفتن نام او (مهسا امینی) ادامه می‌دهیم.»

همزمان جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران در بیانیه‌ای که در سایت «زیتون» منتشر شده، اعلام کرده‌اند که خامنه‌ای «معزول» است.

این بیانیه شدید‌اللحن که جمعه منتشر شده تاکید می‌کند کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».

همچنین، طرفداران تیم فوتبال «بایرن مونیخ» جمعه 8 مهر پیش از دیدار تیم‌شان مقابل بایرن لورکوزن در آغاز هفته هشتم رقابت‌های «بوندس‌لیگا»، با در دست داشتن بنر حاوی پیام همبستگی و شعار «زن، زندگی، آزادی» از اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران حمایت کردند.