خانه / اخبار مهم روز / الجبیر در کنفرانس مشترک با تیلرسون: ایران کشور حامی تروریسم است

الجبیر در کنفرانس مشترک با تیلرسون: ایران کشور حامی تروریسم است

تیلرسون  سعودی

دبی-العربیه.نت فارسی

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور حامی تروریسم است، گفت آنچه مهم است کارهایی است که ایرانی‌ها می‌کنند، نه حرف‌هایی که می‌زنند.

وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی تاکید کرد، سندهای همکاری‌ میان آمریکا و سعودی با هدف مقابله با تروریسم در منطقه امضاء شده‌اند.
عادل الجبیر در نشست خبری با حضور رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش گفت که چشم‌انداز مشترک دو کشور، موضوعات تجارت، و آموزش را در برگرفته و موجب توسعه همکاری‌های دو جانبه می‌شود.

الجبیر توافقنامه‌های امضاء شده میان دو طرف را از نظر حکم و تنوع بی‌نظیر توصیف کرد.

او همچنین تاکید کرد: «یکی از موضوعات گفتگوهای صورت گرفته میان دونالد ترامپ و ملک سلمان بن عبدالعزیز، موضوع ضرورت الزام ایران به متوقف کردن روند حمایت این کشور از تروریسم است.»

به گفته الجبیر آمریکا و سعودی در گفتگوهای دوجانبه نشست سعودی آمریکایی به موضوعات سوریه و گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین نیز پرداختند.

وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نیز، ضمن اینکه ایران را یک کشور حامی تروریسم معرفی کرد، گفت: «این یک موضوع داخلی است. آنچه برای سعودی اهمیت دارد، کردارها است و نه گفتارها»

او با تاکید بر اینکه سعودی خواهان یک ایران مسالمت‌آمیز است، از ایران خواست بر اساس قوانین بین‌المللی و پیمان‌های جهانی رفتار کند.

عادل الجبیر در موضوع یمن نیز گفت: «حوثی‌ها تعدادشان از 50 هزار نفر هم عبودر نمی‌کند ولی خواهان تسلط بر کشوری هستند که 28 میلیون نفر جمعیت دارد.»

او افزود: «حوثی‌ها کمک‌های انساندوستانه که برای شهروندان در مناطق تحت تسلط حوثی‌ها ارسال می‌شود را به غارت برده و آن مناطق را دچار قحطی کرده‌اند.»
تیلرسون: همکاری ما با سعودی بر پایه اعتماد است

از سوی دیگر، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روابط کشورش با پادشاهی سعودی را بر مبنای اعتماد و برای رسیدن به اهداف مشترک توصیف کرد.

تیلرسون بر ضرورت تلاش برای اجرای توافق استراتژیک میان دو کشور که می‌تواند یک پیام روشن برای دشمنان داشته باشد، تاکید کرد.

او گفت: «تقویت روابط با سعودی بر اساس مصالح ملی مشترک و ضرورت خشکاندن ریشه منابع تروریسم و تقویت همکاری در زمینه‌های دفاعی است.»

تیلرسون توضیح داد که روابط اقتصادی دو کشور، از مهم‌ترین پایه‌های روابط مستحکم دو طرف است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «سرمایه‌گذاری مستقیم در سعودی و همچنین سرمایه‌گذاری سعودی در آمریکا، به ایالات متحده کمک خواهد کرد، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کند.»

او بر این موضوع که سندهای توافق همکاری نظامی دو کشور می‌تواند به سعودی برای مقابله با دخالت‌های ایران و تروریسم کمک کند، تاکید کرد. او همچنین گفت: «آمریکا تلاش‌ها برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های ایران در یمن و سوریه را هماهنگ می‌کند.»

تیلرسون درباره اوضاع یمن نیز گفت که آمریکا تلاش می‌کند راه‌حلی مسالمات‌آمیز یافته و با فشار بر همه طرف‌های درگیر، آنها را به میز مذاکرات برگرداند.