سازمان حقوق بشر ایران، خامنه‌ای را مسئول قتل «نیکا شاکرمی» دانست

سازمان حقوق‌بشر ایران در تازه‌ترین بیانیه خود، مسئولیت قتل نیکا شاکرمی، نوجوان 17 ساله معترض در ایران را بر عهده علی خامنه‌ای، رهبر ایران دانسته است.

این سازمان، همچنین با اشاره به انتشار فیلم اعترافات اجباری آتش شاکرمی، خاله نیکا، نوشته است که «روایت رسمی حکومت با شواهدی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده و مصاحبه‌های انجام‌شده توسط رسانه‌ها و محققان سازمان، تناقض‌های جدی دارد.»

سازمان حقوق بشر ایران، همچنین تاکید کرده که با توجه به رد تقاضاهای پیشین سازمان‌های مدافع حقوق بشر برای پذیرش هیئت‌های تحقیق بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی، تا زمان پذیرش چنین هیئتی، «مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس‌ آن‌ها علی خامنه‌ای مسئول مستقیم قتل نیکا شاکرمی است.»

این بیانیه در حالی صادر شده که چهارشنبه 13 مهرماه، برنامه خبری «20:30» صدا و سیمای ایران، فیلمی از اعترافات اجباری خاله و دایی نیکا شاکرمی را منتشر کرد.

در این فیلم جزئیات سناریویی توسط مقامات امنیتی ایران چیده شده تا ادعای آنها که این دختر 17 ساله در جریان اعتراضات کشته نشده، تحت فشار در مقابل دوربین از زبان خاله و دایی نیکا تکرار شود.

پیش از این شماری از روزنامه‌نگاران داخل ایران، از بازداشت آتش شاکرمی، خاله نیکا در زمان مراسم خاکسپاری او خبر داده بودند.

اعتراف‌گیری اجباری نهادهای امنیتی از خانواده داغدار
نسرین شاکرمی، مادر نیکا، پنج‌شنبه، 14 مهرماه، در پیامی ویدیویی به «رادیو فردا» گفته است که دخترش همان روز 29 شهریورماه در اعتراضات کشته شده و پیکرش نیز به سردخانه کهریزک تحویل داده شده است. او تاکید کرده که در گواهی پزشکی قانونی نیز ذکر شده که او با «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» بر سرش کشته شده است.

نسرین شاکرمی همچنین از تحت بازداشت بودن خواهر و برادرش خبر داده و گفته است که خود او هم از سوی نهادهای امنیتی ایران تحت فشار است تا به اجبار اعتراف کند.

در روزهای گذشته خبر کشته شدن نیکا شاکرمی، نوجوان 17 ساله‌ای که در اعتراضات ضد‌حکومتی ایران در روزهای آخر شهریور شرکت کرده بود و از شامگاه 29 شهریور ناپدید شده بود، به تیتر اول بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

وب‌سایت «بی‌بی‌سی جهانی»، روزنامه انگلیسی «گاردین» و شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در آمریکا، از جمله رسانه‌های غربی هستند که خبر خشونت به‌کار رفته در قتل این دختر نوجوان معترض را منتشر کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌هایی که در زمان تحویل جسد نیکا به خانواده او منتشر شده، بینی و جمجمه نیکا در اثر شدت ضربات وارده، از بین رفته بوده است.

پخش اعترافات اجباری بستگان نیکا
در پی این بازتاب گسترده جهانی، روز گذشته ابتدا خبرگزاری‌های «میزان»، وابسته به قوه قضائیه و خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران ایران مدعی شدند که جسم بی‌جان مهسا شاکرمی ساعت 7:30 روز چهارشنبه سی‌ام شهریور در حیاط آپارتمانی در نزدیکی منزل خاله نیکا پیدا شده است.

این رسانه‌ها به نقل از مقامات پلیس ایران، مدعی شدند که نیکا از پشت‌بام ساختمان نیمه‌کاره‌ای در مجاورت این خانه به پایین پرتاب شده و متلاشی شدن صورت و سرش به‌دلیل سقوط از ارتفاع بوده است.

پس از آن نیز خبرگزاری «فارس» و برنامه «20:30»، گزارشی تصویری را منتشر کردند که در آن خاله و دایی نیکا شاکرمی عینا جزئیات منتشر شده توسط مقامات امنیتی ایران را به اجبار تکرار می‌کردند.

این در حالیست که پیش‌تر اخباری مبنی بر دزدیده شدن پیکر نیکا و دفن مخفیانه او منتشر شده بود. خانواده نیکا، یکشنبه 10 مهرماه، پس از تحویل پیکر او، برای خاکسپاری فراخوان عمومی برای حضور در مراسم در روز دوشنبه 11 مهرماه در خرم‌آباد داده بودند.

با این وجود پیکر نیکا صبح زود روز دوشنبه با فشار نهادهای امنیتی در روستای زادگاه پدر او و بدون مراسم به خاک سپرده شد.

تاکنون اخبار بسیاری از ضرب و شتم و کشته شدن نوجوانان معترض در ایران منتشر شده است. پیش از نیکا، سارینا اسماعیل زاده، نوجوان 17 ساله دیگری بود که در اعتراضات روزهای آخر شهریور کشته شد.

سازمان‌ حقوق بشر ایران شمار کشته شدگان از آغاز تظاهرات ضدحکومتی تاکنون در این کشور را بیش از 182 نفر اعلام کرده است. همچنین اخبار به دست آمده از اقلیم بلوچستان در جنوب شرقی ایران حاکی از این است که دست‌کم 91 نفر از جمله 7 کودک و نوجوان، شامل یک کودک 2 ساله کشته شده‌اند.

به‌گواه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان اغلب آنها نمازگزارانی بودند که در صحن مسجد مکی این شهر و پیرامون آن از زمین و هوا هدف کشتار و حمله خونین تک‌تیراندازان و نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته و در اثر اصابت گلوله‌های جنگی به قلب یا سر آنها کشته شده‌اند.