گسترش اعتراضات سراسری در ایران؛ کسبه و بازاریان برخی شهرها اعتصاب کردند

به دنبال فراخوان‌ گروه‌های مختلف برای تجمعات خیابانی در روز شنبه ۱۶ مهر، اعتراضات سراسری در نقاط مختلف ایران وارد هفته چهارم شد و کسبه و بازاریان نیز در برخی نقاط کشور دست به اعتصاب زدند.

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی است که در بیست و دومین روز از اعتراضات سراسری، مردم در برخی مناطق تهران، کرج، شیراز، مشهد، سنندج، اراک، شاهین‌شهر اصفهان و رفسنجان، کرمان، یزد، بابل و … به خیابان‌ها آمدند و علیه حجاب اجباری و حکومت جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

این در حالی است که مقامات و رسانه‌های حکومت ایران طی روزهای اخیر از فروکش کردن اعتراضات سخن می‌گفتند. اما اعتراضات سراسری در روز شنبه تشدید شد.

ویدیوهای بسیاری نیز از هجوم نیروهای حکومتی به معترضان و ضرب و شتم و گاهی شلیک مستقیم به آنها منتشر شده است.

اعتصاب کسبه و بازاریان در برخی نقاط کشور

برخی فیلم‌ها حاکی از اعتصاب شماری از بازاریان در دیواندره، سقز، مهاباد، بوکان، سنندج و جوانرود است.

همچنین، شماری از ویدئوهای منتشر شده در روز شنبه نشان می‌دهد که در تهران نیز کسبه و بازاریان از جمله در بازار بزرگ و بازار تجریش مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

بر اساس یکی از این ویدئوها، یک کانکس نیروی انتظامی در حوالی بازار تهران آتش گرفته و ماموران انتظامی از صحنه گریخته‌اند.

تصاویر منتشر شده حاکی است که مردم معترض با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» در پامنار تهران تجمع کردند.

دیگر مناطق و محله‌های تهران از جمله نارمک، سعادت‌آباد، لاله‌زار و قلهک هم روز شنبه صحنه تجمعات اعتراضی بودند.

گسترش دامنه اعتراضات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

در همین حال، دانشگاه‌های شهرهای مختلف نیز به صحنه تجمع اعتراضی‌ دانشجویان مبدل شدند، از جمله در دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک)، تربیت ‌مدرس، الزهرا، علامه ‌طباطبایی و دانشکده ‌فنی در تهران، ایلام، زنجان، ‌خمینی ‌قزوین، فردوسی‌ مشهد، دانشکده داروسازی ‌شیراز، دامغان، تبریز و نوشیروانی‌ بابل.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به ورود ابراهیم رئیسی به این دانشگاه شعار دادند: «سیستم فاسد نمی‌خواهیم، مهمون قاتل نمی‌خواهیم» و شماری از زنان و دختران دانشجو نیز حجاب از سر برداشتند.

علاوه‌بر این، دانشجویان دانشگاه‌های‌آزاد در خوراسگان اصفهان، گوهردشت کرج، امامیه مشهد و واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران و دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک نیز تجمع‌ کردند.

برخی گزارش‌های تصویری منتشر شده از تهران نشان می‌دهند که در پی شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در پارک دانشجو و همچنین در خیابان آزادی تهران در مقابل دانشگاه شریف، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان کردند.

دانش‌آموزان معترض روز شنبه هم به میدان آمدند

تجمع‌‌هایی هم در روز شنبه توسط دانش‌آموزانِ دختر در همدان، دهگلان، کرج، آبادان، تهران، بوکان، سقز و سنندج برگزار شد. برخی فیلم‌ها نیز حاکی از اعتصاب شماری از بازاریان در دیواندره، سقز، مهاباد، بوکان، سنندج و جوانرود است

در حرکتی مشابه، دانش‌آموزان دختر در خیابان شریعتی تهران با از سر برداشتن حجاب و سر دادن شعار «آزادی آزادی» به حجاب اجباری اعتراض کردند.

حضور ماموران امنیتی و نیروهای ضد شورش در تجمعات

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماموران امنیتی و نیروهای ضد شورش در برخی از شهرها اقدام به شلیک مستقیم به معترضان کردند، از جمله در سنندج که اعتراضات مردمی به دست نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان و یا مجروحان اعتراضات امروز در دست نیست.

ویدئوهای منتشر شده همچنین از درگیری ماموران امنیتی با معترضان و ضرب‌وجرح آن‌ها به دست گارد ضد شورش حکایت دارد. در مواردی، نیروهای امنیتی با زنان معترض در خیابان‌ها وارد درگیری لفظی شده و با مشت و لگد به آن‌ها حمله کرده‌اند. اگرچه رادیو فردا به‌طور مستقل قادر به تایید زمان و مکان این موارد نیست.

دور تازه اعتراضات سراسری مردم که در واکنش به جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، آغاز شد، در سه هفته گذشته به اشکال گوناگون از جمله تظاهرات خیابانی، تجمع‌های دانشجویی، شعاردهی شبانه از منازل و تا حدی نیز در قالب اعتصابات عمومی ادامه یافته است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات ایران اعلام نمی‌کنند، سازمان‌های مستقل حقوق بشری تاکنون توانسته‌اند کشته شدن دست‌کم ۱۸۵ نفر در این اعتراضات را تایید کنند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۶ مهر در تازه‌ترین گزارش خود درباره قربانیان اعتراضات جاری در ایران نوشت که از دست‌کم ۱۸۵ نفری که در این اعتراضات جان باخته‌اند، احتمالا ۱۹ نفر زیر هجده سال سن داشتند.